WhistleB, Whistleblowing centre

WhistleB ger sina sju bästa tips för ett säkert och effektivt visselblåsarsystem

Dela

Visselblåsning ledde till många stora rubriker under 2018 och i kölvattnet av Metoo är en väl fungerande visselblåsartjänst mer efterfrågad än någonsin. WhistleB, som erbjuder visselblåsartjänster till företag världen över, inleder därför 2019 med att ge sina sju bästa tips för visselblåsning.

– Vi diskuterar dagligen visselblåsning, etik och uppförandekod med olika företagsledare. Vid dessa diskussioner dyker ofta samma frågor upp. Därför har vi sammanställt de vanligaste frågorna och gett våra svar på dem, säger Gunilla Hadders på WhistleB.

Det är många faktorer som avgör om ett visselblåsarsystem ger önskad effekt – att företagen verkligen får in affärskritisk information. Den viktigaste och mest grundläggande faktorn är högsta tänkbara datasäkerhet, något som bland annat garanterar visselblåsarens anonymitet.

– Datasäkerhet är något vi brinner för på WhistleB. Inom visselblåsarsystem är datasäkerheten själva grunden för trovärdighet och det var just det vi ansåg saknades i de system som fanns på marknaden då vi startade vår verksamhet, säger Gunilla Hadders.

Läs WhistleBs sju bästa tips för ett säkert och effektivt visselblåsarsystem, se länk nedan.

Om WhistleB

WhistleB erbjuder en digital visselblåsartjänst med marknadsledande säkerhet. Vi är ett kundorienterat och snabbväxande företag, WhistleB:s visselblåsartjänst används i mer än 150 länder. Vi samarbetar med verksamheter inom flera sektorer, bland annat bank och finans, handel, produktion, tjänster, infrastruktur, media, myndigheter och NGOs. WhistleB:s visselblåsartjänst vänder sig till verksamheter som vill förebygga och minimera verksamhetsrisker. 

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

WhistleB, Whistleblowing centre
WhistleB, Whistleblowing centre
Klarabergsviadukten 70
10724 Stockholm

+46 70 214 88 73http://www.whistleb.com

WhistleB is a cutting edge whistleblowing service, a third party solution for organisational whistleblowing. With over 20 years of experience in ethics and compliance, our support team and customisable plans now serve users across the globe. Adapting to the most current legal compliances, we contribute to foster transparent, fair and safe workplaces.

The WhistleB whistleblowing service enables a whistleblower to report on a suspected misconduct in a secure and anonymous manner. The Case management tool and the WhistleB expert advice facilitates correct and efficient case management in the countries where you operate.

The WhistleB service is available to its users from anywhere, at any time. We are committed to market leading security and data privacy. It is our top priority to protect and safeguard the anonymity of a whistleblowers, and to ensure the confidentiality, integrity, availability and privacy of all customer data.

The legal basis for the WhistleB service is compliant with present data protection laws and the EU General Data Protection Regulation. WhistleB complies with ISO 27001, information security.

WhistleB – whistleblowing made trustworthy

Följ WhistleB, Whistleblowing centre

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från WhistleB, Whistleblowing centre

WhistleB: Visselblåsartjänst – ett verktyg för digital HR1.3.2019 13:00:13 CETPressmeddelande

Kan en visselblåsartjänst vara en konkurrensfördel vid rekrytering? Ja, i allra högsta grad menar Gunilla Hadders, en av grundarna till WhistleB. Det råder tuff konkurrens när det gäller att rekrytera de största talangerna. Den yngre generationen är dessutom mer benägen än någonsin att välja en arbetsgivare vars värderingar stämmer överens med de egna. Och att nuvarande medarbetare är mer lojala mot arbetsgivaren om de känner sig trygga samt upplever att etiska frågor tas på allvar.

Delphine Becker, nouvelle directrice des ventes de WhistleB18.12.2018 14:43:18 CETPressmeddelande

La société WhistleB - spécialiste de la mise en oeuvre de dispositif d’alertes professionnelles - est en pleine expansion et vient d'engager Delphine Becker pour superviser ses ventes à l'échelle internationale. Cette nomination fait suite à l'arrivée de deux nouveaux collaborateurs dans l'équipe des relations clients Europe du Nord, poursuivant ainsi le renforcement des effectifs WhistleB.