WhistleB ger sina sju bästa tips för ett säkert och effektivt visselblåsarsystem

Visselblåsning ledde till många stora rubriker under 2018 och i kölvattnet av Metoo är en väl fungerande visselblåsartjänst mer efterfrågad än någonsin. WhistleB, som erbjuder visselblåsartjänster till företag världen över, inleder därför 2019 med att ge sina sju bästa tips för visselblåsning.

– Vi diskuterar dagligen visselblåsning, etik och uppförandekod med olika företagsledare. Vid dessa diskussioner dyker ofta samma frågor upp. Därför har vi sammanställt de vanligaste frågorna och gett våra svar på dem, säger Gunilla Hadders på WhistleB.

Det är många faktorer som avgör om ett visselblåsarsystem ger önskad effekt – att företagen verkligen får in affärskritisk information. Den viktigaste och mest grundläggande faktorn är högsta tänkbara datasäkerhet, något som bland annat garanterar visselblåsarens anonymitet.

– Datasäkerhet är något vi brinner för på WhistleB. Inom visselblåsarsystem är datasäkerheten själva grunden för trovärdighet och det var just det vi ansåg saknades i de system som fanns på marknaden då vi startade vår verksamhet, säger Gunilla Hadders.

Läs WhistleBs sju bästa tips för ett säkert och effektivt visselblåsarsystem, se länk nedan.

Om WhistleB

WhistleB erbjuder en digital visselblåsartjänst med marknadsledande säkerhet. Vi är ett kundorienterat och snabbväxande företag, WhistleB:s visselblåsartjänst används i mer än 150 länder. Vi samarbetar med verksamheter inom flera sektorer, bland annat bank och finans, handel, produktion, tjänster, infrastruktur, media, myndigheter och NGOs. WhistleB:s visselblåsartjänst vänder sig till verksamheter som vill förebygga och minimera verksamhetsrisker.

WhistleB chooses Helsinki for global customer service centre expansion.21.5.2019 08:06:06 CESTPressmeddelande

WhistleB co-founder, Finnish-born Karin Henriksson has selected Helsinki for next investment as its hub for customer service excellence. “As more companies implement the WhistleB whistleblower system, customer satisfaction must remain front-and-centre, says Karin Henriksson.” The fast-growth global company invites relationships-focused professionals that are attentive to customer needs and have an international outlook to get in touch.

New EU law makes it more pressing than ever for companies to set up whistleblower channels, says whistleblower system provider, WhistleB.17.4.2019 13:56:44 CESTPressmeddelande

Yesterday, the new EU Whistleblower Protection Directive was approved. This means that new EU-wide rules will be passed to protect whistleblowers who report breaches of EU law in the areas of anti-money laundering and corporate taxation, data protection, protection of the Union's financial interests, food and product safety and environmental protection and nuclear safety.

WhistleB: Visselblåsartjänst – ett verktyg för digital HR1.3.2019 13:00:13 CETPressmeddelande

Kan en visselblåsartjänst vara en konkurrensfördel vid rekrytering? Ja, i allra högsta grad menar Gunilla Hadders, en av grundarna till WhistleB. Det råder tuff konkurrens när det gäller att rekrytera de största talangerna. Den yngre generationen är dessutom mer benägen än någonsin att välja en arbetsgivare vars värderingar stämmer överens med de egna. Och att nuvarande medarbetare är mer lojala mot arbetsgivaren om de känner sig trygga samt upplever att etiska frågor tas på allvar.