WhistleB ger sina sju bästa tips för ett säkert och effektivt visselblåsarsystem

Visselblåsning ledde till många stora rubriker under 2018 och i kölvattnet av Metoo är en väl fungerande visselblåsartjänst mer efterfrågad än någonsin. WhistleB, som erbjuder visselblåsartjänster till företag världen över, inleder därför 2019 med att ge sina sju bästa tips för visselblåsning.

– Vi diskuterar dagligen visselblåsning, etik och uppförandekod med olika företagsledare. Vid dessa diskussioner dyker ofta samma frågor upp. Därför har vi sammanställt de vanligaste frågorna och gett våra svar på dem, säger Gunilla Hadders på WhistleB.

Det är många faktorer som avgör om ett visselblåsarsystem ger önskad effekt – att företagen verkligen får in affärskritisk information. Den viktigaste och mest grundläggande faktorn är högsta tänkbara datasäkerhet, något som bland annat garanterar visselblåsarens anonymitet.

– Datasäkerhet är något vi brinner för på WhistleB. Inom visselblåsarsystem är datasäkerheten själva grunden för trovärdighet och det var just det vi ansåg saknades i de system som fanns på marknaden då vi startade vår verksamhet, säger Gunilla Hadders.

Läs WhistleBs sju bästa tips för ett säkert och effektivt visselblåsarsystem, se länk nedan.

Om WhistleB

WhistleB erbjuder en digital visselblåsartjänst med marknadsledande säkerhet. Vi är ett kundorienterat och snabbväxande företag, WhistleB:s visselblåsartjänst används i mer än 150 länder. Vi samarbetar med verksamheter inom flera sektorer, bland annat bank och finans, handel, produktion, tjänster, infrastruktur, media, myndigheter och NGOs. WhistleB:s visselblåsartjänst vänder sig till verksamheter som vill förebygga och minimera verksamhetsrisker.

Cómo la denuncia de irregularidades en los deportes apoya el juego limpio, seguro y legal9.8.2019 13:35:28 CESTPress release

Hay muchas maneras diferentes de participar en el mundo del deporte, e independientemente de si se participa jugando, dirigiendo, observando, patrocinando o apoyando, el mundo del deporte afecta la vida de muchas personas de una manera u otra. En el estadio deportivo, los niños desarrollan su autoestima, los equipos fortalecen amistades y se aprende un sentido de juego limpio que, con el tiempo, puede hacer el bien a la sociedad. Aun así, el sector deportivo está expuesta a los efectos de los comportamientos poco éticos. Hemos leído sobre escándalos relacionados con partidos predeterminados, corrupción, acoso sexual, dopaje y desigualdad. Hemos leído las noticias acerca de todo esto, desde sobornar a los anfitriones de grandes eventos internacionales, hasta el abuso de niños en los clubes locales. En este blog discutimos cómo la denuncia de irregularidades es invaluable para mantener los deportes limpios y seguros.

Le lancement d'alerte dans le sport plaide aussi en faveur du jeu équitable, sûr et légal9.8.2019 13:30:54 CESTPress release

Que nous soyons joueur, entraîneur, spectateur, sponsor ou supporter, le monde du sport concerne la vie de nombreuses personnes d'une façon ou d'une autre. Grâce au sport, les enfants se forgent leur propre estime, les équipes créent des liens qui se transforment en amitiés de longue date, et on apprend l'esprit sportif qui pourra profiter au bien-être collectif. Et pourtant, c'est un domaine dans lequel on retrouve aussi des comportements malhonnêtes. Nous sommes témoins de cas de trucage de matchs, de corruption, de harcèlement sexuel, de dopage et d'injustice, avec notamment l'octroi de pots-de-vin pour se voir attribuer un événement international de grande envergure ou encore la maltraitance d'enfants dans les clubs. Dans ce blog, nous expliquons en quoi la dénonciation des abus est essentielle au maintien d'une pratique sûre et honnête du sport.

Wie Whistleblowing Sport fairer und sicherer macht9.8.2019 13:27:28 CESTPress release

Ob wir zuschauen, spielen, managen oder unterstützen, die Welt des Sports berührt die Leben vieler Menschen auf die eine oder andere Art. In sportlichen Arenen bauen Kinder Selbstwert, Teams langfristige Freundschaften auf, und es entsteht ein Sinn von Fairplay, der sich auf andere gesellschaftliche Vorgänge übertragen lässt. Dennoch bleibt Sport nicht unberührt von unethischem Verhalten. Viel wurde berichtet über Manipulationsskandale, Korruption, Belästigung und Doping, von Bestechung im Rahmen der Vergabe internationaler Turniere hin zu Belästigung von Kindern im Verein nebenan. In diesem Beitrag werfen wir einen Blick auf den wertvollen Beitrag, den Whistleblowing leistet, um sportliches Leben sauber und sicher zu halten.