WhistleB, Whistleblowing centre

WhistleB: Visselblåsartjänst – ett verktyg för digital HR

Dela

Kan en visselblåsartjänst vara en konkurrensfördel vid rekrytering? Ja, i allra högsta grad menar Gunilla Hadders, en av grundarna till WhistleB. Det råder tuff konkurrens när det gäller att rekrytera de största talangerna. Den yngre generationen är dessutom mer benägen än någonsin att välja en arbetsgivare vars värderingar stämmer överens med de egna. Och att nuvarande medarbetare är mer lojala mot arbetsgivaren om de känner sig trygga samt upplever att etiska frågor tas på allvar.

Detta stod klart när WhistleB nyligen presenterade sin visselblåsartjänst vid ett större HR-event i Stockholm. Eventet arrangerades av Microsoft Sverige och lockade hundratals HR-chefer. Företagen vill rekrytera engagerade och lojala medarbetare och det finns många sätt att agera på.

-        Att ha en stabil etisk kompass är nyckeln – och att den kan göras konkret för medarbetarna. Här spelar digitala verktyg med hög säkerhet en viktig roll. Vetskapen om detta, kombinerad med våra erfarenheter från Metoo-kampanjen, gör att vi faktiskt tycker oss uppleva en gräsrotsrörelse. En betydligt mer medveten arbetskraft gör sig hörd – och vad den vill ha är etisk affärsverksamhet, säger Gunilla Hadders. 

Det som är annorlunda idag är att nya digitala kanaler erbjuder möjligheten att agera på helt andra sätt. Idag kräver människor etiskt sunda företag, och framåtsträvande ledare ser det som en möjlighet att särskilja sin verksamhet.

Ledare som ta affärsetik på allvar har redan sin uppförandekod redo. Utöver detta kan de visa på system och effektiva digitala verktyg som grundar sig på och följer upp deras uppförandekod. De har dessutom implementerat online-lösningar som systematiskt möjliggör ledarskap och god affärsetik i det dagliga arbetet. Ett exempel på sådant digitalt verktyg är ett säkert visselblåsarsystem online, som ger de anställda en röst och uppmanar dem att vara delaktiga i att skapa mer hållbara arbetsplatser.

Om WhistleB

WhistleB erbjuder en digital visselblåsartjänst med marknadsledande säkerhet. Vi är ett kundorienterat och snabbväxande företag, WhistleB:s visselblåsartjänst används i mer än 150 länder. Vi samarbetar med verksamheter inom flera sektorer, bland annat bank och finans, handel, produktion, tjänster, infrastruktur, media, myndigheter och NGOs. WhistleB:s visselblåsartjänst vänder sig till verksamheter som vill förebygga och minimera verksamhetsrisker. 

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

WhistleB, Whistleblowing centre
WhistleB, Whistleblowing centre
Klarabergsviadukten 70
10724 Stockholm

+46 70 214 88 73http://www.whistleb.com

WhistleB is a cutting edge whistleblowing service, a third party solution for organisational whistleblowing. With over 20 years of experience in ethics and compliance, our support team and customisable plans now serve users across the globe. Adapting to the most current legal compliances, we contribute to foster transparent, fair and safe workplaces.

The WhistleB whistleblowing service enables a whistleblower to report on a suspected misconduct in a secure and anonymous manner. The Case management tool and the WhistleB expert advice facilitates correct and efficient case management in the countries where you operate.

The WhistleB service is available to its users from anywhere, at any time. We are committed to market leading security and data privacy. It is our top priority to protect and safeguard the anonymity of a whistleblowers, and to ensure the confidentiality, integrity, availability and privacy of all customer data.

The legal basis for the WhistleB service is compliant with present data protection laws and the EU General Data Protection Regulation. WhistleB complies with ISO 27001, information security.

WhistleB – whistleblowing made trustworthy

Följ WhistleB, Whistleblowing centre

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från WhistleB, Whistleblowing centre

Delphine Becker, nouvelle directrice des ventes de WhistleB18.12.2018 14:43:18 CETPressmeddelande

La société WhistleB - spécialiste de la mise en oeuvre de dispositif d’alertes professionnelles - est en pleine expansion et vient d'engager Delphine Becker pour superviser ses ventes à l'échelle internationale. Cette nomination fait suite à l'arrivée de deux nouveaux collaborateurs dans l'équipe des relations clients Europe du Nord, poursuivant ainsi le renforcement des effectifs WhistleB.