WhistleBs hållbarhetsrapport pekar på ökat engagemang för affärsetik
WhistleB:s nya hållbarhetsredovisningen pekar på förändrade attityder till nyckelfrågor inom hållbarhet (CSR). Kunddialogen visar att affärskritiska hållbarhetsfrågor som diskriminering, trakasserier, mutor tar mer plats i styrelserummet. Flera företag anger att systematisk uppföljning på dessa frågor är att betrakta som en hygienfråga.
WhistleB:s hållbarhetsredovisning följer den internationella standarden Global Reporting Initiative, GRI. En väsentlig del i WhistleB:s hållbarhetsarbete är dialogen med kunderna.
WhistleB erbjuder visselblåsartjänster till företag, myndigheter och organisationer.
- Att följa upp uppförandekoden på ett effektivt och systematiskt sätt genom visselblåsartjänst är relativt nytt på marknaden. Därför är kunddialogen så viktig för att förstå styrelser och ledningars behov av stöd för uppföljning och styrning, säger Karin Henriksson grundare av WhistleB.
- Uppförandekoden är affärskritisk och styrelser vill snabbt och korrekt agera på incidenter som till exempel trakasserier och mutor. Kunddialogen visar tydligt att attitydförändringar händer här och nu. I årets studie pekar flera företag på att fokus och uppföljning på dessa frågor är en självklar plattform, en hygienfråga, fortsätter Karin Henriksson.
WhistleBs viktigaste bidrag till ökad hållbarhet är genom att ge företag stöd att sätta upp och förankra stöd till kunderna ett hållbara verksamheter.
- Uppförandekoden ska vara på riktigt säger Gunilla Hadders, medgrundare till WhistleB. Det behövs mindre av pekpinnar och mer av att tydligt diskutera kring de dilemman som medarbetare möter i vardagen. Uppföljningen är avgörande. Att tryggt och anonymt kunna larma visar att styrelsen menar allvar och att de vill agera.
Nyckelord
Kontakter
Karin HenrikssonFounding partner
+46 70 444 32 16karin.henriksson@whistleb.comGunilla HaddersFounding partner
+46 70 214 88 73gunilla.hadders@whistleb.comDokument
Länkar
Om

Klarabergsviadukten 70
10724 Stockholm
+46 70 214 88 73http://www.whistleb.com
WhistleB is a cutting edge whistleblowing service, a third party solution for organisational whistleblowing. With over 20 years of experience in ethics and compliance, our support team and customisable plans now serve users across the globe. Adapting to the most current legal compliances, we contribute to foster transparent, fair and safe workplaces.
The WhistleB whistleblowing service enables a whistleblower to report on a suspected misconduct in a secure and anonymous manner. The Case management tool and the WhistleB expert advice facilitates correct and efficient case management in the countries where you operate.
The WhistleB service is available to its users from anywhere, at any time. We are committed to market leading security and data privacy. It is our top priority to protect and safeguard the anonymity of a whistleblowers, and to ensure the confidentiality, integrity, availability and privacy of all customer data.
The legal basis for the WhistleB service is compliant with present data protection laws and the forthcoming EU General Data Protection Regulation. WhistleB complies with ISO 27001, information security.
WhistleB – whistleblowing made trustworthy
Följ WhistleB, Whistleblowing centre
Abonnera på våra pressmeddelanden.
Senaste pressmeddelandena från WhistleB, Whistleblowing centre
Changing attitudes and more stringent legislation increase the demand for WhistleB’s Services21.11.2017 15:43 | Pressmeddelande
Since the beginning of the year, whistleblowers in Sweden who sound the alarm about serious misconduct have been protected against reprisals such as dismissal or ostracism. This has increased the number of alarms received by company boards and management. #Metoo has also clearly demonstrated the need for anonymous communication channels.
WhistleB’s sustainability report indicates increased commitment to business ethics21.11.2017 15:38 | Pressmeddelande
WhistleB’s new sustainability report shows a change in attitude regarding key sustainability issues (CSR). Discussions with customers show that business critical sustainability issues such as discrimination, harassment and bribery are rising further up the board room agenda. Several companies state that the systematic follow-up of these issues should happen as a matter of course.
Digital HR services promote business ethics21.11.2017 15:31 | Pressmeddelande
HR managers have a key role in ensuring sound values in a business. New digital solutions can help reducing significant business risks and make processes more efficient. WhistleB’s whistleblowing service is an example of a new digital tool that supports HR in detecting and preventing risks, as well as creating the conditions for a secure and attractive working environment.
Digitala HR-tjänster lyfter affärsetiken21.11.2017 10:31 | Pressmeddelande
HR-chefer har en nyckelroll i att säkerställa sunda värderingar i en verksamhet. Med nya digitala lösningar kan väsentliga affärsrisker förebyggas och processer effektiviseras. WhistleB:s visselblåsartjänst är ett exempel på nytt digitalt verktyg som ger HR stöd för att upptäcka och förebygga risker, samt förutsättningar för att skapa en trygg och attraktiv arbetsplats.
Ändrade attityder och skärpt lagstiftning ökar trycket på WhistleB:s tjänster19.11.2017 18:12 | Pressmeddelande
I Sverige skyddas visselblåsare som larmar om allvarliga missförhållanden sedan årsskiftet mot repressalier som tex avsked eller utfrysning, det här ökar antalet larm till styrelser och företagsledningar. Även Metoo har med tydlighet visat på behovet av anonyma kommunikationskanaler.
Elever och studerande behöver enkla och säkra kanaler för att slå larm om trakasserier30.10.2017 07:00 | Pressmeddelande
Nu erbjuds en tjänst för elever och studenter att tryggt och säkert kunna larma anonymt. Det kan handla om trakasserier eller annat oönskat beteende som man vill föra fram. WhistleB hjälper sedan flera år myndigheter och företag med att upprätta effektiva anonyma dialoger mellan styrelse/ledning och medarbetare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum