White Guide Green prisar ytterligare en Lidl-butik för sitt hållbarhetsarbete
Grattis till alla som har denna butik nära; här är det enkelt att göra hållbara val skriver White Guide Green i sitt omdöme där butiken även beröms för sitt stora utbud med varor märkta Från Sverige. Detta är den femte Lidl-butiken som får ett högt betyg i White Guide Green.
- Vi är otroligt stolta över att ytterligare en av våra butiker har belönats med toppbetyg. Att Lidl Erikslust får betyget nivå 4 innebär att en till av våra butiker klassats som de bästa i Sverige när det kommer till att ta ansvarfulla beslut och hjälpa kunderna att göra hållbara val. Lidl Erikslust slår hål på myten att hållbar mat måste kosta skjortan, säger Gabriella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör vid Lidl Sverige
White Guide Green är en tävling och guide som bedömer och redovisar hur livsmedelsbutikerna arbetar med hållbarhet. Man genomför fysiska besök i varje butik och ställer frågor som butikerna får svara på. Alla besök är oanmälda och butikernas ägare betalar inte för att medverka i guiden. Man bedöms bland annat på hur man arbetar med matsvinn, vilka insatser som görs för att minska energiförbrukningen och hur man arbetar med sortimentet.
Lidl Erikslust mottog det höga betyget 4 med motiveringen:
Ännu en Lidl-butik i Malmö som genomgått en ordentlig ansiktslyftning och tagit ett rejält grepp om hållbarhet – kul! Denna butik på Erikslust imponerar på flera plan och är den enda butiken i sin kedja att nå upp till Nivå 4; en välförtjänt sådan. Grattis till alla som har denna butik nära; här är det enkelt att göra hållbara val. Butiken kommunicerar vikten av att välja rätt i fisk och köttdisken, uppmanar sina kunder att handla lokalt, lyfter fram lokala bönder, sätter ljus på ekologiska varor och överallt i lokalen finns viktiga budskap om butikens kamp för en grönare dagligvaruhandel – allt från butikens stora utbud av varor med märkningen ”Från Sverige” till deras breda sortiment av ekologiska produkter.
White Guide Green
Lidl har löpande mottagit höga betyg i White Guide Green. Nyligen prisades Lidl Falkenberg för sitt breda sortiment med Från Sverige-märkningen och hela tre av våra butiker i Stockholm har tilldelats toppbetyg för sitt hållbarhetsarbete.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius av varumärket Solevita- på grund av mögelgiftet patulin7.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius. Den drabbade smoothien innehåller aroniajuice där man i råvaran funnit patulin. Patulin är ett skadligt ämne (mykotoxin) som produceras av mögelsvampar som kan orsaka illamående, kräkningar och matsmältningsbesvär.
Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.
Lidls fiskpinnar fiskar hem toppbetyg i nytt test28.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sveriges MSC-märkta fiskpinnar av filé från det egna märket Ocean Sea kammar hem en andraplacering i ett nytt test av Råd & Rön. På en tredjeplats i samma test hamnar även Lidls MSC-märkta Ocean Sea fiskpinnar som med en kombination av bra betyg och billigast per pinne även får utmärkelsen "Bra köp".
Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum