RSA

Widriksson investerar i nya elfordon - på väg mot klimatneutralitet

Som ett viktigt steg på vägen mot målet om att bli klimatneutrala innan året är slut har Widriksson Logistik investerat i tio lätta lastbilar som drivs på el. Det är företagets första elfordon. Elfordonen av typen Maxus kommer från den kinesiska tillverkaren SAIC och är klassledande inom sitt segment vad gäller räckvidd, lastvolym, lastvikt och dragvikt.

Widriksson kör sedan 3 år tillbaka på helt fossilfria bränslen såsom HVO 100 och biogas 100 men utvärderar kontinuerligt andra bränslealternativ för fortsatt minskad klimatpåverkan. För drygt ett år sedan testades elfordonen från kinesiska SAIC av Widriksson och det ledde alltså till en investering i tio nya elfordon för last-mile-transporter i Stockholm.

– Vårt mål är att erbjuda de mest klimatsmarta distributionslösningarna på marknaden och elfordon blir därför en naturlig del av vår framtida fordonsflotta. Elfordonet Maxus har visat sig vara ett mycket bra alternativ sett till räckvidd och lastvolym så vi kommer att kunna erbjuda samma effektiva logistik men med lägre klimatpåverkan, något som är viktigt för våra kunder, säger Johan Nyblom, vd på Widriksson Logistik.

Enligt Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier bör elfordon och biogasfordon alltid upphandlas i första hand. När el och biogas inte är möjligt att upphandla, ska etanol eller biodiesel upphandlas.

– Vår strategi är att erbjuda effektiva och klimatsmarta last-mile-leveranser. Köpet av elfordonen stärker vårt erbjudande ytterligare, inte minst i offentliga upphandlingar där fordon som drivs på el eller biogas alltid ska upphandlas i första hand, säger Johan Nyblom.

Widriksson har köpt tio fordon av typen e-Deliver 3 med ett skåp på 6,3 m3 och en batterikapacitet på 52,5 kWh som ger en verklig räckvidd på cirka 30 mil (WLTP 316 km). Beställningen är den största i Sverige genom den nystartade generalagenten RSA Sverige.

Fakta elfordonen Maxus:

• Har det bredaste programmet av elektriska transportbilar i Sverige med två modeller, EV80 och e-Deliver 3, som tillsammans har fem olika versioner som alla är klassledande inom sitt segment vad gäller räckvidd, lastvolym, lastvikt och dragvikt.
  • Tillverkas av den kinesiska fordonstillverkaren SAIC.
  • Är det snabbast växande märket på den svenska marknaden. Säljs genom generalagenten RSA Sverige.

Här hittar du mer information om fordonet Maxus e-Deliver 3.

Petter Nordesjö
VD, RSA Sverige

RSA
Øvre Eikervei 77
3048 Drammen

+ (47) 32 21 88 90https://rsa.no/

RSA skal være et bil- og busskonsern som engasjerer seg gjennom hele verdikjeden fra import av biler, busser, deler og rekvisita til kundesalg, service og tilleggsprodukter mot private og institusjonelle bileiere. Produktene skal være av høy kvalitet, med konkurransedyktige priser og enkle og trygge totalløsninger. RSA skal ha dynamiske forretningsprosesser, dyktige og engasjerte medarbeidere, langsiktige og solide samarbeidspartnere og et bredt distribusjonsnett. Selskapet skal følge trender innenfor teknologi, produktutvikling og rammevilkår som bidrar til verdiskaping for selskapets eiere og samarbeidspartnere, og som sikrer trygge og meningsfylte arbeidsplasser for selskapets ansatte.

Följ RSA