William Wallinder, Rögle BK är Årets Junior säsongen 2021-22

Säsongen 2021-22 är det William Wallinder, Rögle BK som utsetts till Årets Junior. William är en ytterst spelbegåvad back, duktig skridskoåkare som gärna följer med i det offensiva spelet.

Årets Junior i hockey-Sverige är ett av de mest prestigefyllda och äldsta hederspriserna. 1962 fick målvaktslegenden Leif "Honken" Holmqvist utmärkelsen för första gången.

Sedan säsongen 1992-93 är det styrelsen i Kamratföreningen Ishockeyjournalisterna som utser vinnaren av priset.

Williams moderklubb är Sollefteå, men som 16-åring flyttade han till Örnsköldsvik och Modo Hockey. Efter två säsonger i Modos juniorlag och en i Hockeyallsvenskan bar det iväg långt söderut.

Närmare bestämt till Skåne, Ängelholm och Rögle. Det var också här han definitivt slog igenom. Under sin första säsong i Rögle blev det 42 matcher i SHL. Där gjrode han 19 poäng, varav fyra mål. Mot slutet av säsongen och i slutspelet var han given bland sex backar.

William Wallinder draftades av Detroit Red Wings sommaren 2020 i andra rundan och som nummerv 33 totalt. Detroit Red Wings har stora förväntningar på honom.

NHL-lagets gamle storback Niklas Kronwall ha följt William Wallinde sedan han hamnade i Rögle. Gett goda råd och stöttat honom.

William Wallinder skrev ett tvåårskontrakt med Rögle när han lämnade Modo. Det torde säkert inte dröja förrän han åker över ochb testar spel i legendariska Detroit Red Wings. Han blir i så fall den tredje spelaren från Sollefteå, som spelar/spelat i NHL. Föregångarna är Mattias Timander och Per Svartvadet, vars tröjnummer pensionerats och hänger i taket i gamla hemmaarenan Niphallen i Sollefteå.

Erik Gustafsson, Luleå HF är Rinkens Riddare säsongen 2021-202213.5.2022 13:56:43 CEST | Pressmeddelande

Rinkens Riddare i svensk ishockey är ett av de äldsta hederspriserna. Hans "Stöveln" Öberg, Gävle GIK fick det första 1962/63. Efter förra säsongen premierades Oscar Möller, Skellefteå AIK. Det är Kamratföreningen Ishockeyjournalisterna som nominerar pristagaren. Efter säsongen 2021/22 har Luleå Hockeys back Erik Gustafsson, 33 utsetts till Rinkens Riddare. Priset utdelas till en framstående spelare, som samtidigt visat sig vara en gentleman på och utanför isen.