Wilma Olausson femma på EM efter stark prestation

Wilma Olausson spurtade hem en femteplats i damernas linjelopp (U23) på EM i Plouay.

Wilma Olausson, 19, femma på EM.

Billdalstjejen Wilma Olausson, 19 år, låg med i täten under hela loppet och var med och krigade i slutspurten. Segrade gjorde Elisa Balsamo, Italien.  Även Julia Borgström körde bra och hängde med i klungan. Dessvärre hamnade Julia i en krasch vid utgången av sista varvet och slutade på en 55:e plats. Caroline Andersson hamnade i en krasch tidigt i loppet och gick inte i mål.

Stark var även Lucas Eriksson i herrelit-klassen som satt positionerad i tätklungan ända till slutet av sista varvet. Lucas Eriksson slutade 38:a -11 sekunder efter segrande Giacomo Nizzolo, Italien. Kim Magnusson cyklade i mål på en 83:e plats.

Resultat U23 Damer

Resultat Herr Elit

I morgon, torsdag, fortsätter UEC Road European Championship 2020 med linjelopp i Dam Elit och Herrar U23

Dam Elit

Emila Fahlin

Hanna Nilsson

Herrar U23

Jacob Eriksson

Emil Lindgren

Erik Bergström-Frisk

Albin Johansson

Hugo Forssell

Jacob Ahlsson

Hålltider torsdag den 27 augusti

09.00 – 12.00 U23 Men’s Road Race 136,50 km (10 laps)
12.05 – 12.15 Award Ceremony U23 Men
13.00 – 15.45 Elite Women’s Road Race 109,20 km (8 laps)
15.45 – 15.55 Award Ceremony U23 Men

Wilma Olausson, 19, femma på EM.