Wilma Olausson i bra form inför dagens linjelopp

Klockan 09.00 inleds linjeloppen på Landsvägs-EM i Plouay och först ut på den knixiga banan är U23-damerna med Wilma Olausson, Julia Borgström och Caroline Andersson, följt av Herrar Elit med Lucas Eriksson och Kim Magnusson.

Lucas Persson tillsammans med Wilma Olausson vid EM 2019
Förbundskapten Lucas Persson har rekat banan med teamet och det är en kuperad bana med smala vägar och skarpa svängar som väntar cyklisterna, något han tror kan passa både Wilma Olausson och Lucas Erikssons åkstil.

– Wilmas placering på måndagens tempolopp tyder på att hon är stark och i bra form. Banan är knixig och kuperad med tuff utförsåkning som kräver att man tar position, och det passar Wilma. Jag tror hon har störst chans att gör något, säger Lucas Persson.

Måndagens tempolopp var Wilmas första stora tävling för i år, och även de andra landslagscyklisterna har tävlat minimalt mot en vanlig säsong. Därför är det svårt att säga något om cyklisternas insatser de kommande dagarna, menar Lucas Persson. Han tror dock att även Lucas Eriksson kan ha goda chanser att vara med i finalstriden på herrarnas linjelopp som startar klockan 12.00 – en timme efter U23-damernas målgång.

– Lucas Erikssons konkurrenter har tävlat betydligt mer än honom, men det är en bana som normalt sett passar honom bra och han borde kunna hamna på en framskjuten placering.

Normalt sett brukar herrarnas linjelopp på ett mästerskap vara runt 25 mil långt. Onsdagens linjelopp är ”bara” 18 mil. Lucas Persson flaggar därför för att herrarnas linjelopp kan bli tufft.
– Det kan bli ett hårt lopp och en stressig tävling för att vara en proffstävling.

Hålltider onsdag 26 augusti

09.00 – 11.00 U23 Women’s Road Race 81.90 km (6 laps)
11.10 – 11.20 Award Ceremony U23 Women
12.00 – 15.45 Men’s Road Race 177,45 km (13 laps)
15.45 – 15.55 Award Ceremony Elite Men

Här hittar ni resultat, banprofil, startlistor och annan information:

UEC European Road 2020

Hålltider torsdag 27 augusti

09.00 – 12.00 U23 Men’s Road Race 136,50 km (10 laps)
12.05 – 12.15 Award Ceremony U23 Men
13.00 – 15.45 Elite Women’s Road Race 109,20 km (8 laps)
15.45 – 15.55 Award Ceremony U23 Men

Lucas Persson tillsammans med Wilma Olausson vid EM 2019
16 cyklister ingår i den svenska EM-truppen i Plouay, Frankrike.