Ideon Science ParkIdeon Science Park

WIN Water delar ut miljoner till vatteninnovationer genom EU-projektet Neptune

Innovationsnätverket WIN Water delar, via EU-projektet Neptune, ut 2,6 miljoner kronor för att stödja innovationer som drar nytta av tekniska lösningar inom vatten, jordbruk och rymd. Nu har sex innovationsbolag fått finansiering via Neptune. Bolag som alla kan bidra till att lösa några av världens största utmaningar kopplat till vatten.

Totalt har drygt 190 företag i Europa sökt stöd via Neptune-projektet. Av dessa bolag har följande fem svenska projekt fördelade på sex företag fått finansiellt stöd via Neptune:

• Vultus AB och 4IT AB – integrerad övervakning kustområden är ett projekt som analyserar data från ett antal olika datakällor i syfte att bedöma stranderosion och erbjuda ett beslutsstöd för korrigerande åtgärder. Stranderosion är ett stort problem för många av Sveriges kustkommuner.
  • DiaPure - Smarta filter för att utvinna fosfor ur spillvatten.
  • FloCell AB - Storskalig optimering av kemisk utfällning i vatten och avloppsvattenväxter.
  • EPFF - Förebyggande av påväxt i värmeväxlare för marina miljöer.
  • Watersprint - En vattenåtervinningsprodukt för hushåll som kombinerar två patenterade teknologier.

- Neptune har gett oss möjligheter att utveckla vårt koncept till en internationell marknad och en kortare time-to-market, säger Björn Olsson, VD FloCell AB.

- Win-Win för Watersprint, Sofi Filtration, WIN och världen med den Neptune-sponsrade vattenrenaren för hushåll. Utan Neptune-bidraget hade vår kombinerade vattenfiltrering och vattendesinficeringsprodukt blivit verklighet betydligt senare. Nu har vi en bra möjlighet att tillsammans med vår amerikanska partner direkt undersöka om vår produkt är tillräckligt bra för amerikanska hushåll, säger Linda Kokkola, COO Watersprint.

Förutom finansiellt stöd erbjuds bolagen också kvalificerat affärsutvecklingsstöd från WIN Water. Ytterligare fyra bolag som är medlemmar i WIN har fått affärsutvecklingsstöd via Neptune. Totalt kommer WIN Water att dela ut 250 000 euro i form av finansiellt stöd till de sex nämnda bolagen samt ytterligare drygt 15 000 euro i form av affärsutvecklingsstöd.

- WIN har fokus på bolag som kan bidra till att lösa FN:s hållbarhetsmål och vi är stolta att kunna erbjuda företagen ytterliggare resurser för att nå sina mål. Finansiering och affärsutvecklingsstödet via Neptune i kombination med de intressanta internationella kontakterna som skapats i projektet är en stor möjlighet för företagen att utvecklas och bli än mer framgångsrika, säger Maria Sätherström Lantz, verksamhetsansvarig på WIN.

Neptune är ett projekt där spetskompetens från tolv olika kluster inom EU har blivit utvalda att driva projektet inom sin region. Neptune fokuserar på kopplingen mellan tekniska lösningar från vatten, luftfart och rymdfart inom området ”Blue Growth”. Blue Growth definieras som utvecklingen och användningen av potentialen i hav och sjöar med tillhörande infrastruktur och omfattar alla branscher med anknytning till marina miljöer såväl som sektorer som producerar, använder eller behandlar vatten.

Området är högaktuellt inom EU, som står inför stora utmaningar när det gäller livsmedelsförsörjning, hållbart jordbruk samt avloppshantering och vattenförsörjning i och utanför stadsmiljön. Dagens teknik möjliggör nya angreppssätt och kan skapa nya affärsmöjligheter. Sverige står väl rustat med ett långsiktigt miljötänk och hög teknisk innovationsnivå. Neptune ska ta tillvara denna potential och hjälpa mindre företag och blivande entreprenörer att kunna utvärdera och utveckla innovativa lösningar inom Blue Growth.

Maria Sätherström Lantz, WIN Water
Linda Kokkola, Watersprint
Björn Olsson, FloCell AB
Neptune logo
WIN Water logo

Om WIN

WIN startade 2012 som Water Innovation Accelerator, ett affärsnätverk som faciliterar snabbare tillgång till marknader för innovativa produkter och tjänster inom vatten. Sedan dess har det vuxit till WIN, en modell för öppen innovation i nätverk som även appliceras inom andra områden. Genom att koppla ihop behovsägare med innovatörer kan man tillsammans öka innovationshastigheten och hitta framtidens lösningar. Organisationen bildades på Ideon Science Park i Lund och är en del av Ideon Open. www.winwater.se

Om Neptune

NEPTUNE (New Cross Sectoral Value Chains Creation across Europe) är ett EU projekt finansierat av INNOSUP som är en del av HORIZON 2020. Inom Neptune-projektet finns tolv aktiva partners från sju europeiska länder (Frankrike, Grekland, Italien, Polen, Rumänien, Spanien och Sverige). 75 procent av Neptunes totala budget på 4,1 miljoner euro går till innovationsprojekt som drivs av små och medelstora företag.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.