Ideon Science ParkIdeon Science Park

WIN Water delar ut miljoner till vatteninnovationer genom EU-projektet Neptune

Innovationsnätverket WIN Water delar, via EU-projektet Neptune, ut 2,6 miljoner kronor för att stödja innovationer som drar nytta av tekniska lösningar inom vatten, jordbruk och rymd. Nu har sex innovationsbolag fått finansiering via Neptune. Bolag som alla kan bidra till att lösa några av världens största utmaningar kopplat till vatten.

Totalt har drygt 190 företag i Europa sökt stöd via Neptune-projektet. Av dessa bolag har följande fem svenska projekt fördelade på sex företag fått finansiellt stöd via Neptune:

• Vultus AB och 4IT AB – integrerad övervakning kustområden är ett projekt som analyserar data från ett antal olika datakällor i syfte att bedöma stranderosion och erbjuda ett beslutsstöd för korrigerande åtgärder. Stranderosion är ett stort problem för många av Sveriges kustkommuner.
  • DiaPure - Smarta filter för att utvinna fosfor ur spillvatten.
  • FloCell AB - Storskalig optimering av kemisk utfällning i vatten och avloppsvattenväxter.
  • EPFF - Förebyggande av påväxt i värmeväxlare för marina miljöer.
  • Watersprint - En vattenåtervinningsprodukt för hushåll som kombinerar två patenterade teknologier.

- Neptune har gett oss möjligheter att utveckla vårt koncept till en internationell marknad och en kortare time-to-market, säger Björn Olsson, VD FloCell AB.

- Win-Win för Watersprint, Sofi Filtration, WIN och världen med den Neptune-sponsrade vattenrenaren för hushåll. Utan Neptune-bidraget hade vår kombinerade vattenfiltrering och vattendesinficeringsprodukt blivit verklighet betydligt senare. Nu har vi en bra möjlighet att tillsammans med vår amerikanska partner direkt undersöka om vår produkt är tillräckligt bra för amerikanska hushåll, säger Linda Kokkola, COO Watersprint.

Förutom finansiellt stöd erbjuds bolagen också kvalificerat affärsutvecklingsstöd från WIN Water. Ytterligare fyra bolag som är medlemmar i WIN har fått affärsutvecklingsstöd via Neptune. Totalt kommer WIN Water att dela ut 250 000 euro i form av finansiellt stöd till de sex nämnda bolagen samt ytterligare drygt 15 000 euro i form av affärsutvecklingsstöd.

- WIN har fokus på bolag som kan bidra till att lösa FN:s hållbarhetsmål och vi är stolta att kunna erbjuda företagen ytterliggare resurser för att nå sina mål. Finansiering och affärsutvecklingsstödet via Neptune i kombination med de intressanta internationella kontakterna som skapats i projektet är en stor möjlighet för företagen att utvecklas och bli än mer framgångsrika, säger Maria Sätherström Lantz, verksamhetsansvarig på WIN.

Neptune är ett projekt där spetskompetens från tolv olika kluster inom EU har blivit utvalda att driva projektet inom sin region. Neptune fokuserar på kopplingen mellan tekniska lösningar från vatten, luftfart och rymdfart inom området ”Blue Growth”. Blue Growth definieras som utvecklingen och användningen av potentialen i hav och sjöar med tillhörande infrastruktur och omfattar alla branscher med anknytning till marina miljöer såväl som sektorer som producerar, använder eller behandlar vatten.

Området är högaktuellt inom EU, som står inför stora utmaningar när det gäller livsmedelsförsörjning, hållbart jordbruk samt avloppshantering och vattenförsörjning i och utanför stadsmiljön. Dagens teknik möjliggör nya angreppssätt och kan skapa nya affärsmöjligheter. Sverige står väl rustat med ett långsiktigt miljötänk och hög teknisk innovationsnivå. Neptune ska ta tillvara denna potential och hjälpa mindre företag och blivande entreprenörer att kunna utvärdera och utveckla innovativa lösningar inom Blue Growth.

Maria Sätherström Lantz, WIN Water
Linda Kokkola, Watersprint
Björn Olsson, FloCell AB
Neptune logo
WIN Water logo

Om WIN

WIN startade 2012 som Water Innovation Accelerator, ett affärsnätverk som faciliterar snabbare tillgång till marknader för innovativa produkter och tjänster inom vatten. Sedan dess har det vuxit till WIN, en modell för öppen innovation i nätverk som även appliceras inom andra områden. Genom att koppla ihop behovsägare med innovatörer kan man tillsammans öka innovationshastigheten och hitta framtidens lösningar. Organisationen bildades på Ideon Science Park i Lund och är en del av Ideon Open. www.winwater.se

Om Neptune

NEPTUNE (New Cross Sectoral Value Chains Creation across Europe) är ett EU projekt finansierat av INNOSUP som är en del av HORIZON 2020. Inom Neptune-projektet finns tolv aktiva partners från sju europeiska länder (Frankrike, Grekland, Italien, Polen, Rumänien, Spanien och Sverige). 75 procent av Neptunes totala budget på 4,1 miljoner euro går till innovationsprojekt som drivs av små och medelstora företag.

Vinnarna av Ideons Mentorskapsprogram 201929.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Science Park arbetar för att bli en scaleup science park. Ett av verktygen för att hjälpa startups lära sig bli scaleup ledare är Ideons Mentorskapsprogram, där Ideons s k Sharp Minds Mentorer – scaleup ledare som gjort minst en lyckad scaleup resa på Ideon – ger 10 timmar av sin tid till nya tillväxtbolags grundare eller företagsledare. Nu presenteras Ideons Mentorskapsprogram vinnare för året 2019-2020.

Nybakade programmerare finnes! När Skånska IT branschen skriker efter kompetenser går de första MatchIT-kandidaterna ut i arbetslivet efter fullgjord utbildning och praktik.24.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den skånska IT branschen är glödhet och företagen slåss om kompetensen. Varje år saknas flera tusen programmerare av företag som vill växa i regionen, senaste IT mässan på Ideon den 11 april erbjöd 800 jobb. MatchIT-projektet har genererat stort engagemang från åtta företag i Skåne, och MatchIT vill gärna hitta fler företag att engagera. Nu går första omgången kandidater ut på en stekhet arbetsmarknad, och de första har redan fått jobb.

Drygt 2 000 besökare och många jobbmöten på IT-mässan i Lund12.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Drygt 2000 personer besökte dagens IT-mässa på Ideon Science Park i Lund. 67 företag var på plats och letade personal till 800 tjänster. En snabb utvärdering visar att både arbetsgivare och arbetssökande var nöjda med arrangemanget. I höst blir det en ny mässa och många företag har redan visat intresse för att komma tillbaka. Dagens mässa som var den 14:e arrangerades av Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Ideon Open creates Extreme Co-Creation Lab at Dreamhack 2018 together with Mionix and CEVT to explore future gaming and mobility solutions30.11.2018 10:36:30 CETPressmeddelande

What is the future of gaming? What does the future of cars look like? And what happens if you mix these two scenarios? In order to better understand the future of autonomous cars, the mobility innovation company CEVT (China Euro Vehicle Technology) engaged Ideon Open to explore these questions in an open innovation format.