Ideon Science ParkIdeon Science Park

WIN Water delar ut miljoner till vatteninnovationer genom EU-projektet Neptune

Innovationsnätverket WIN Water delar, via EU-projektet Neptune, ut 2,6 miljoner kronor för att stödja innovationer som drar nytta av tekniska lösningar inom vatten, jordbruk och rymd. Nu har sex innovationsbolag fått finansiering via Neptune. Bolag som alla kan bidra till att lösa några av världens största utmaningar kopplat till vatten.

Totalt har drygt 190 företag i Europa sökt stöd via Neptune-projektet. Av dessa bolag har följande fem svenska projekt fördelade på sex företag fått finansiellt stöd via Neptune:

• Vultus AB och 4IT AB – integrerad övervakning kustområden är ett projekt som analyserar data från ett antal olika datakällor i syfte att bedöma stranderosion och erbjuda ett beslutsstöd för korrigerande åtgärder. Stranderosion är ett stort problem för många av Sveriges kustkommuner.
  • DiaPure - Smarta filter för att utvinna fosfor ur spillvatten.
  • FloCell AB - Storskalig optimering av kemisk utfällning i vatten och avloppsvattenväxter.
  • EPFF - Förebyggande av påväxt i värmeväxlare för marina miljöer.
  • Watersprint - En vattenåtervinningsprodukt för hushåll som kombinerar två patenterade teknologier.

- Neptune har gett oss möjligheter att utveckla vårt koncept till en internationell marknad och en kortare time-to-market, säger Björn Olsson, VD FloCell AB.

- Win-Win för Watersprint, Sofi Filtration, WIN och världen med den Neptune-sponsrade vattenrenaren för hushåll. Utan Neptune-bidraget hade vår kombinerade vattenfiltrering och vattendesinficeringsprodukt blivit verklighet betydligt senare. Nu har vi en bra möjlighet att tillsammans med vår amerikanska partner direkt undersöka om vår produkt är tillräckligt bra för amerikanska hushåll, säger Linda Kokkola, COO Watersprint.

Förutom finansiellt stöd erbjuds bolagen också kvalificerat affärsutvecklingsstöd från WIN Water. Ytterligare fyra bolag som är medlemmar i WIN har fått affärsutvecklingsstöd via Neptune. Totalt kommer WIN Water att dela ut 250 000 euro i form av finansiellt stöd till de sex nämnda bolagen samt ytterligare drygt 15 000 euro i form av affärsutvecklingsstöd.

- WIN har fokus på bolag som kan bidra till att lösa FN:s hållbarhetsmål och vi är stolta att kunna erbjuda företagen ytterliggare resurser för att nå sina mål. Finansiering och affärsutvecklingsstödet via Neptune i kombination med de intressanta internationella kontakterna som skapats i projektet är en stor möjlighet för företagen att utvecklas och bli än mer framgångsrika, säger Maria Sätherström Lantz, verksamhetsansvarig på WIN.

Neptune är ett projekt där spetskompetens från tolv olika kluster inom EU har blivit utvalda att driva projektet inom sin region. Neptune fokuserar på kopplingen mellan tekniska lösningar från vatten, luftfart och rymdfart inom området ”Blue Growth”. Blue Growth definieras som utvecklingen och användningen av potentialen i hav och sjöar med tillhörande infrastruktur och omfattar alla branscher med anknytning till marina miljöer såväl som sektorer som producerar, använder eller behandlar vatten.

Området är högaktuellt inom EU, som står inför stora utmaningar när det gäller livsmedelsförsörjning, hållbart jordbruk samt avloppshantering och vattenförsörjning i och utanför stadsmiljön. Dagens teknik möjliggör nya angreppssätt och kan skapa nya affärsmöjligheter. Sverige står väl rustat med ett långsiktigt miljötänk och hög teknisk innovationsnivå. Neptune ska ta tillvara denna potential och hjälpa mindre företag och blivande entreprenörer att kunna utvärdera och utveckla innovativa lösningar inom Blue Growth.

Maria Sätherström Lantz, WIN Water
Linda Kokkola, Watersprint
Björn Olsson, FloCell AB
Neptune logo
WIN Water logo

Om WIN

WIN startade 2012 som Water Innovation Accelerator, ett affärsnätverk som faciliterar snabbare tillgång till marknader för innovativa produkter och tjänster inom vatten. Sedan dess har det vuxit till WIN, en modell för öppen innovation i nätverk som även appliceras inom andra områden. Genom att koppla ihop behovsägare med innovatörer kan man tillsammans öka innovationshastigheten och hitta framtidens lösningar. Organisationen bildades på Ideon Science Park i Lund och är en del av Ideon Open. www.winwater.se

Om Neptune

NEPTUNE (New Cross Sectoral Value Chains Creation across Europe) är ett EU projekt finansierat av INNOSUP som är en del av HORIZON 2020. Inom Neptune-projektet finns tolv aktiva partners från sju europeiska länder (Frankrike, Grekland, Italien, Polen, Rumänien, Spanien och Sverige). 75 procent av Neptunes totala budget på 4,1 miljoner euro går till innovationsprojekt som drivs av små och medelstora företag.

Ideon Coder Kids är tillbaka – med målet att inspirera fler barn att upptäcka programmering30.10.2018 06:00Pressinbjudan

Ideon, ARM, Axis Communications, Qlik, Sony Mobile Communications och Volvo Cars bjuder för andra året in barn att prova på programmering under höstlovet. Den 1 november öppnas dörrarna för 90 barn i åldrarna 8-12 år som får prova på programmering på tre olika nivåer; en för nybörjare, en för de som har testat lite grann och en nivå där barnen får programmera med micro:bits.

Ideon premierar innovativa tillväxtföretag med prispengar och mentorskap – här är vinnarna!3.10.2018 09:59Pressmeddelande

Under Ideons 35-årsfest den 28 september delades priser ut till lovande tillväxtföretag i två kategorier, Ideon-stipendiet och Ideons Mentorskapsprogram. Vinnare av stipendiet, Bjorkstrom Robotics, mottog 25 000 kronor med motiveringen ”För att ha utvecklat en spännande lösning med hjälp av VR och AR som kan revolutionera en hel industri. Trots att företaget är i en tidig fas har de redan strategiska kunder och partners och en stor potential. Ideon-stipendiet ges för att stötta en ökad marknadsexponering.”

Fem innovativa bolag är nominerade till Ideon-stipendiet 201812.9.2018 09:34Pressmeddelande

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via stiftelsen Ideon-societeten, som skapades av personer som hade en stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. I år, när Ideon fyller 35, har Ideon-societeten beslutat att avsluta sin verksamhet och överföra medlen till Ideon Science Park, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter. Vinnaren av årets stipendium mottar 25 000 kronor och kommer att presenteras under Ideon Science Parks jubileumsfest, på kvällen den 28 september, på Elite Hotell Ideon i Lund.

Bejing Normal University moves into Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park opens soft landing opportunity for international organizations that want to establish themselves on the Swedish market and find partnerships with Swedish, innovative companies. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park--Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (briefly called BNU-BUCM) from Hengqin New District, Guangdong Province, China, is the first tenant to enter the soft landing office at Ideon.

Kinesiskt universitet flyttar in på Ideon Science Park4.9.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon Science Park öppnar soft landing-möjlighet för internationella organisationer som vill etablera sig på den svenska marknaden och hitta samarbeten med svenska, innovativa företag. BNU-BUCM (Beijing Normal University-Beijing University of Chinese Medicine) National University Science Park -- Hengqin Innovation Institute of Science and Technology (kortfattat kallad BNU-BUCM) från Hengqin New District, Guangdong Province, Kina, är första hyresgäst in till soft landing-kontoret i fastigheten MHC som ägs av Vasakronan.