Workshop i Blekinge ökar kunskap om olika roller vid sjukskrivning

Den 5:e och 6:e december håller Försäkringskassan och Region Blekinge en gemensam tvådagars workshop och konferens kring sjukskrivning. Syftet är att öka förståelsen för varandras roller och kunna jobba effektivare tillsammans – något som framförallt gynnar den individen som drabbas av ohälsa och inte kan fortsätta jobba. Media välkomnas till pressträff i samband med workshopen.

Några av de viktigaste aktörerna kring en sjukskriven person är arbetsgivare, vården och Försäkringskassan – och självklart individen själv. Effektiv samverkan mellan de olika aktörerna är ofta avgörande för att den sjukskrivne ska kunna komma tillbaka till arbete få till ett hållbart arbetsliv.

– Vi har redan idag ett bra samarbete kring sjukskrivningsprocessen men vi behöver alltid jobba vidare med detta. Det är ett löpande arbete och vi vill öka förståelsen för varandras roller för att få till en ännu bättre dialog, säger Maja Bjarme, områdeschef på Försäkringskassan.

Försäkringskassan och vården har olika roller i sjukskrivningsprocessen. Vården ger medicinskt behandling till den som drabbas av ohälsa medan Försäkringskassan ska utreda rätten till ersättning (och bedöma så kallad arbetsförmåga) utifrån de kriterier som ställs upp i lagen. Försäkringskassan har även i uppgift att samordna stödet kring den sjukskrivne.

– Vi ser ett stort värde i att träffas och utbyta erfarenheter och öka kunskapen för varandras verksamheter och roller. Ju mer vi vet om varandras arbete desto bättre fungerar den dagliga verksamheten och de dagliga kontakterna kring sjukskrivningar, säger Lars Gelander, hälso- och sjukvårdschef på Region Blekinge.

På programmet för workshopen står flera olika typer av gruppdiskussioner, bland annat utifrån avidentifierade typfall hämtade från verkligheten, samt föreläsningar.

Media är välkomna till pressträff den 5 december klockan 13.00. Då finns möjlighet till intervjuer med Maja Bjarme, områdeschef Försäkringskassan, och Lars Gelander, hälso- och sjukvårdschef på Region Blekinge. Närvarar gör även lokal samverkansansvarig Belma Micin på Försäkringskassan och Carina Ström, processledare för sjukskrivnings- och rehabprocesser på Region Blekinge.

Plats: Blekinge Convention Center - Ronneby Brunn, Fridhemsvägen 6, 372 38 Ronneby.

Tid: 5 december klockan 13:00.

Media ombeds föranmäla närvaro till Eva-Marie Wulff 070-570 27 65,

eva-marie.wulff@forsakringskassan.se

Försäkringskassan vill se lagskärpning för att komma åt brottsliga assistansanordnare12.11.2019 13:35:37 CETPressmeddelande

Efter att en dom i Högsta förvaltningsdomstolen klargjort rättsläget har Försäkringskassan uppmärksammat att olämpliga, och ibland rent brottsliga, företag har större möjlighet att arbeta med personlig assistans. Därför föreslår Försäkringskassan i en skrivelse till regeringen en skärpning av lagen. Domen, som meddelades i januari i år, har fått konsekvensen att myndigheten inte längre kan neka att betala ut assistansersättning till en enskild försäkrad, även om assistansen utförts av en anordnare som saknar tillstånd.