World Animal Protection kräver åtgärder mot dödande av elefant med smällare

En dräktig elefant som matades med en ananas full med smällare i delstaten Kerala har väckt stor uppmärksamhet i hela Indien.

Den internationella djurskyddsorganisationen World Animal Protection kräver stränga åtgärder mot de som matade elefanten med ananasen, som sedan exploderade i hennes mun och orsakade allvarliga skador.

Efter att de hemska detaljerna kom fram har World Animal Protection skrivit till Indiens miljöminister, Prakash Javadekar; huvudministern i Kerala, Pinarayi Vijayan och även till lokala myndigheter och kräver snabba och starka åtgärder mot de skyldiga.

Förövarna är fortfarande fria.

”Vi fördömer starkt denna grymma handling och uppmanar myndigheterna att gripa förövarna och se till att de döms. Vi borde skydda och vårda våra vilda djur, inte utsätta dem för tortyr”, säger Gajender K Sharma, chef för World Animal Protection Indien.

En skogsanställd berättade detaljerna om den fruktansvärda döden på sociala medier: Elefanten gick fridfullt och letade efter mat, när vissa i lokalbefolkningen gav henne en ananas full med smällare. Eftersom elefanten inte trodde att någon ville henne illa åt hon upp ananasen, som exploderade i hennes mun.

Explosionen orsakade allvarliga skador på tungan och munnen och gjorde att hon inte kunde äta någonting. Hon ställde sig i en flod i närheten och lade snabeln och munnen I floden för att lindra smärtan. Efter en stund dog hon, stående i floden.

-   Det här är så hemskt att jag knappt orkar ta in det! Hur kan någon utsätta en oskyldig elefant för en så bestialisk handling? Vi hoppas att brottslingarna hittas omgående och får ett straff som visar omvärlden att detta är ett allvarligt brott, sager Lina Dahl, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige.

Läs mer om händelsen här: https://www.ndtv.com/india-news/pregnant-elephant-fed-pineapple-stuffed-with-crackers-in-keralas-malappuram-she-died-standing-in-river-2239497?pfrom=home-topscroll

Kontaktperson Indien:
Sahil Sharma på 9871444038 sahilsharma@worldanimalprotection.org.in