World Animal Protection kräver ett bättre EU för djuren

Djurskyddsorganisationen World Animal Protection tar idag med sig krav från över 1,5 miljoner EU-medborgare till Europaparlamentet, att minska lidandet för 300 miljoner djur i industriell uppfödning inom EU.

World Animal Protection håller i debatter mellan EU-parlamentariker och andra nyckelpersoner för att stärka lagstiftningen för lantbruksdjur. Roger Pettersson, generalsekreterare för World Animal Protection Sverige, kommer att finnas på plats i Bryssel under hela eventet. Han säger:

-          EU har mångas blickar och förhoppningar på sig. Världen tittar på EU och inom det globala djurskyddet är EU lite av modell för hur djurvälfärdsfrågor kan hanteras. Men framför allt har EU medborgarnas blickar och förväntningar på sig. Över 1 miljon EU-medborgare har skrivit under mot burhållning av lantbruksdjur inom EU. Det är en enormt stark viljeyttring och nu är det upp till kommissionen, parlamentet och medlemsstaterna att visa att de tar den på allvar. Lantbruksdjur ska inte sättas i burar, där deras rörelsefrihet och möjlighet att bete sig naturligt begränsas kraftigt. I det nya Europa finns ingen plats för burhållning av lantbruksdjur.

Dessa diskussioner kommer i en avgörande tid, då EU utvecklar sin nya politik efter valet. Framgången med namninsamlingen End the Cage Age, där 1 617 405 miljoner människor runt om Europa skrev på för att förbjuda burar för lantbruksdjur i EU, innebär att Eueopaparlamentet måste debattera frågan, samt att EU-kommissionen svarar inom sex månader.

Enkätundersökningar har visat att 94% av medborgarna anser att djurvälfärd är viktigt. 115 EU-parlamentariker har förbundit sig att arbeta för djurvälfärd under denna mandatperiod.

Tre av fyra suggor i världen (men förbjudet i Sverige) tillbringar stor del av sina liv i stålburar som är lika små som kylskåp. De används som avelsmaskiner och tvingas föda kull efter kull som sedan föds upp för att bli fläskkött. Trots att kontinuerlig så kallad fixering är förbjuden i EU hålls suggor i burar när de föder och ger di i många länder. Kultingar utsätts för plågsamma ingrepp som svansklipp och kastrering. Värphöns, kaniner och andra lantbruksdjur föds rutinmässigt upp i burar och slaktkycklingar hålls i trånga skjul utan möjlighet att picka, sandbada eller utföra annat naturligt beteende.

Program för Ett nytt Europa för djuren, som äger rum vid uropaparlamentet i BrysseL

o   Diskussion i dag måndag kl 17.00: Djurvälfärd under kommande fem år

o   Tisdag 15 oktober kl 14.00: Djurvälfärd och klimatförändringar