World Animal Protection Sverige har fått fyra ambassadörer

Djurskyddsorganisationen World Animal Protection Sverige presenterar sina första ambassadörer – inflytelserika personer inom olika områden som på olika sätt stödjer arbetet för världens djur.

Ambassadörerna är bevarandefotografen Tom Svensson, programledaren Suzanne Axell, musikern Rivet och träningsexperten Sandra Friberg.

- Vi är väldigt stolta över våra nya ambassadörer. De är alla personer som redan gjort viktiga saker för djuren och som har en stark röst i samhället. Tillsammans med dem kommer vi att ta viktiga kliv framåt i arbetet för djuren. Att vara ambassadör innebär att tala om vår organisation och vårt arbete för djuren.  Jag är enormt glad över att just dessa fyra personer blir våra första, säger Roger Pettersson, generalsekreterare på World Animal Protection Sverige.

- Jag stödjer World Animal Protection därför att några måste våga stå upp för dem som inte själva har några röster. Vi människor tränger ut mer och mer av jordens varelser och de enda som vi tar riktig hänsyn till - är oss själva. Vi måste inse att en värld utan djuren och utan naturen blir en oändligt mycket tristare och fattigare värld. Därför vill jag vara med och säga: Stöd dem som kämpar för djuren och hjälp djuren som vi delar den här planeten med! säger programledaren och journalisten Suzanne Axell från Fråga doktorn.

Tom Svensson syns ofta i TV och håller välbesökta föreläsningar, där han visar bilder och berättar om problemet – och vad som kan göras åt det.

- Jag är särskilt inriktad på den illegala handeln och tjuvjakt och är mycket ute i fält och dokumenterar.  På 40 år har antalet djur minskat med 58 procent!  Jag vill få människor att förstå vad vi är på väg att förlora, säger Tom Svensson.

Internationellt i organisationen finns supportrar som Harry Potter-skådespelaren Evanna Lynch, OS-guldvinnaren Amy Williams och komikern Ricky Gervais.

Läs mer om ambassadörerna här:

Julia Engqvist
Kampanjansvarig