World Animal Protection uppmanar Indiens regering att stoppa elefantvisning på marknad

Närmare 50 elefanter ska ställas ut på Asiens längsta och största boskapsmarknad i Sonepur. Djurskyddsorganisationen World Animal Protection har skrivit till Indiens regering för att den ska agera omedelbart och stoppa visningen.

Efter förbud mot handel med elefanter år 2000 har det endast ett fåtal elefanter hamnat på boskapsmarknaden i Sonepur.  World Animal Protection ser dock en oroande utveckling, där handlare missbrukar undantaget i sektion 40 i lagen för skydd av vilda djur. Den tillåter att elefanter ges som gåva, vilket används för förtäckt försäljning.

”Vi har under flera år, tillsammans med andra djurskyddsorganisationer, arbetat för att förhindra visningen och försäljning av elefanter på boskapsmarknaden. Att stå utställd på det sättet i en månads tid är plågsamt för elefanterna. Vårt kontor i Indien har även drivit en kampanj för att få bort undantaget i sektion 40,” säger Lina Dahl, kampanjansvarig för vilda djur på World Animal Protection Sverige.

Boskapsmarknaden i Sonepur äger rum 12 november - 13 december i år.

“World Animal Protection uppmanar alla berörda myndigheter att ställa in planerna på att visa upp elefanter på boskapsmarknaden. Elefanterna kan hamna var som helst under fruktansvärda förhållanden, särskilt inom elefantridning. Det finns en dom  från 2017 på att man ska se till att ingen handel med vilda djur sker på marknaden”, säger Gajender K Sharma, chef på World Animal Protection i Indien och tillägger:

”Vi hoppas innerligt att ansvariga myndigheter agerar och stoppar visningen av levande elefanter nu och för all framtid.”

Kontaktuppgifter till World Animal Protection Indien: