World Animal Protection uppmanar UNWTO att fasa ut vilda djur i fångenskap

I ett öppet brev uppmanar World Animal Protection och andra organisationer UNWTO att se till att resebranschen tar starkare ställning för vilda djur.

I maj släppte Världsturismorganisationen (UNWTO) 23 rekommendationer för den globala turistnäringen, inriktad på sektorns återhämtning efter covid-19. World Animal Protection och andra organisationer uppmanar UNWTO att se till att resebranschen tar starkare ställning för vilda djur. Uppmaningen stöds också av reseföretag som Airbnb, Intrepid Travel och svenska Apollo.

”Apollos tro och filosofi är att alla företag och alla individer vill göra gott! Vi på Apollo arbetar mycket med hållbarhetsfrågor och tar aktivt avstånd från aktiviteter där djur exploateras som turistunderhållning,” kommenterar företaget uppmaningen.

- Övergången till djurvänlig turism ingår inte i UNWTO:s rekommendationer. Covid-19 är en väckarklocka för världen att förbättra relationen med vilda djur och aldrig har det varit mer angeläget att stoppa underhållning med vilda djur, säger Lina Dahl, kampanjansvarig för vilda djur på World Animal Protection Sverige.

Miljontals djurvänner invaggas varje år i tron att upplevelser som ofta säljs av några av världens största reseföretag är harmlösa, lärorika och bra för bevarande. Men detta kunde inte vara längre från sanningen. Turistattraktioner med vilda djur står för 20-40% av internationell turism globalt. Tillväxten av den globala turismen har drivit handeln med hundratusentals vilda djur som ska användas för underhållning där de lider under omänskliga förhållanden i fångenskap, används som rekvisita och ofta misshandlas, kedjas fast och utnyttjas.

Upp till 550 000 vilda djur beräknas hållas i fångenskap över hela världen. Handeln med vilda djur omsätter flera miljarder dollar men djuren tas från sin naturliga miljö eller föds upp kommersiellt och utsätts för stress, smuts och lidande och som kan skapa en grogrund för sjukdom.

- UNWTO måste kräva av turistbranschen att vilda djur skyddas mot grym underhållning. Detta kräver ett engagemang från sektorn att sluta tjäna på aktiviteter som elefantridning, shower och selfies med vilda djur, vandra med stora kattdjur och simma med delfiner i fångenskap. Turistföretagen bör endast sälja och främja djurvänlig turism, säger Lina Dahl.

Nick Stewart, globalt ansvarig för World Animal Protections arbete för vilda djur säger: ”Ansvarsfull turism är säkrare och hjälper till att få slut på den fruktansvärda handeln med vilda djur för underhållning. Vi står vid ett vägskäl i vårt förhållande till vilda djur. Vi måste börja öva på social distans mellan människor och vilda djur - att lämna djur i naturen där de hör hemma. Det är inte acceptabelt för resebranschen att gå tillbaka till samma sätt att göra affärer.”

World Animal Protection rekommenderar starkt, tillsammans med bland andra Humane Society International, Born Free och Animal Welfare Institute, att UNWTO kräver avveckling av all användning av vilda djur i fångenskap för turistunderhållning. På så sätt har UNWTO den unika möjligheten att ta itu med lidande och exploatering av vilda djur, hjälpa till att skydda människors hälsa samt främja återhämtningen av en ansvarsfull och motståndskraftig turismekonomi.