World Sight Day 14 oktober: Närsynthet hos barn kan förebyggas

Allt fler svenska barn drabbas av närsynthet, eller myopi, och det är ett växande problem. Inför World Sight Day, Världshälsoorganisationens (WHO) dag för att uppmärksamma vikten av god ögonhälsa som infaller på torsdag den 14 oktober, vill Specsavers rikta fokus på förebyggande åtgärder: – Barn bör vistas utomhus mycket, det kan minska risken för närsynthet, säger Pelsin Demir, tidigare optiker hos Specsavers och doktorand som ingår i ett forskningsteam om nyligen presenterat spännande resultat om barns närsynthet.

Barn bör vistas mycket tid utomhus för att förebygga närsynthet visar ny forskning. Foto: Specsavers

Närsynthet, eller myopi, anses vara en global pandemi, före år 2050 kommer hälften av världens befolkning vara närsynta. Detta är allvarligt då närsynthet ökar risken för att utveckla ögonsjukdomar senare i livet. Många barn drabbas, men den goda nyheten är att det går att förebygga.

I ett unikt forskningsprojekt vid Linnéuniversitet i Kalmar med totalt 128 svenska skolbarn i åldrarna 8–16 år som Specsavers sponsrar har man kommit fram till riktigt intressanta resultat.

- Jag rekommenderar alla barn att spendera mer tid utomhus i dagsljus. Längre utomhustid kan minska risken för att utveckla närsynthet. Barn med närsynta föräldrar löper dessutom större risk för att bli närsynta, och just därför bör inte minst de barnen spendera mycket tid utomhus, säger Pelsin Demir, doktorand som ingår i forskningsteamet och tidigare optiker hos Specsavers.

Barn som spenderade mest tid utomhus hade nämligen kortare ögonlängd, och det bekräftar teorin om att dagsljus kan förhindra tillväxt av ögats längd, som i sin tur orsakar närsynthet. Viktigaste orsaken tros vara sammansättningen av ljuset.

Tidigare i år kundeSpecsavers presentera ny kunskap kring närsynthet genom sin doktorand Pelsin Demir vid som är projektmedlem i det unika forskningsprojektet Linnéuniversitetet i Kalmar som som följer svenska skolbarn under ett par års tid. Huvudmålet med denna studie är att undersöka förekomsten av synfel hos svenska skolbarn och identifiera riskfaktorer som kan orsaka närsynthet.

Hur är det då med sambandet mellan skärmtid och barns närsynthet?

–  Vi håller elektroniska skärmar på ovanligt kort avstånd samt sitter långa perioder utan paus. Studier har bevisat att om man inte tar pauser efter 45 minuter och har ett kortare avstånd än 20 centimeter till skärmen ökar risken för utveckling av närsynthet. Ögat är känsligt under barndomen då den fortfarande växer och försöker nå normalseende. Hur man tillämpar närarbete kan påverka denna process och orsaka närsynthet, säger Pelsin Demir.

Tecken på olika slags synfel hos barn att vara uppmärksam på:

• Barnet håller boken nära ansiktet medan det läser

• Barnet sitter väldigt nära TV: n eller datorn

• Barnet har röda, irriterade ögon

• Barnet gnuggar mycket i ögonen

• Barnet klagar på huvudvärk

• Barnet håller handen för ett öga för att fokusera på saker

• Barnet vänder på huvudet så att det bara ser på saker med ett öga

Fakta/Forskningsprojektet

Resultaten från första besöket har nyligen publicerats i tidskriften Clinical and Experimental Optometry. Totalt deltog 128 skolbarn i åldrarna 8–16 år från Kalmar Län under två års tid. Barnens ögon får genomgå en fördjupad och utförlig syn- och ögonundersökning. Bland deltagarna finns såväl barn med som utan synfel, och barnen har varierande vanor när det gäller exempelvis skärmanvändning. Resultaten visade att 10 procent av barnen var närsynta, 48 procent var översynta och 42 procent hade inget synfel.

Länk till artikeln ”Refractive error, axial length, environmental and hereditary factors associated with myopia in Swedish children“:

Fakta/Ögonsjukdomar

Nära en kvarts miljon svenskar väntas ha en synnedsättning år 2030.
Vanligaste enskilda diagnosen är grå starr. Andra vanliga ögonsjukdomar är förändringar i näthinnan, t ex gula fläcken, grön starr och ögonförändring till följd av diabetes.
*Källa: Socialstyrelsen och ”Ögonhälsan i Sverige, Specsavers 2018”

Ögonläkare ser optikerbesök som första steg vid besvär som inte är akuta6.9.2021 10:27:43 CEST | Pressmeddelande

En klar majoritet av svenskarna planerar att vända sig till ögonmottagningen på ett sjukhus eller till sin vårdcentral om de får problem med sina ögon även om besvären inte är akuta. Det visar en ny rapport från Specsavers och Synskadades Riksförbund. Nu vill optikerkedjan att legitimerade optiker används mer för att komma till rätta med den höga belastningen på ögonvården och får medhåll av ögonläkare.

Skydd mot ögonsjukdom - men 4 av 10 bär ej solglasögon13.7.2021 09:33:37 CEST | Pressmeddelande

Var femte svensk använder solglasögon för att vara snygg och cool, 4 procent för att matcha kläder och 3 procent för att inte bli igenkänd. Bara 12 procent använder solglasögon för att undvika ögonsjukdom. Men fyra av tio svenskar använder inte solglasögon alls under soliga dagar. Allt enligt en undersökning som gjorts av Kantar Sifo på uppdrag av Specsavers. – Att skydda dina ögon från solen med rätt solglasögon är lika viktigt som att använda solskyddsfaktor för huden. Det är viktigt att bära solglasögon med 100 procent UV-skydd, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.