World Sight Day: Ögonsjukdom kostar årligen nära 9 miljarder
World Sight Day är en årligt återkommande dag med syftet att uppmärksamma ögonhälsa - för att minska blindhet bland människor runt om i världen. World Sight Day organiseras bland andra av Världshälsoorganisationen, The International Agency for the Prevention of Blindness samt en rad experter och andra aktörer inom optik och ögonhälsa.
Totalt sett har över 2,2 miljoner svenskar fått någon ögondiagnos konstaterad enbart inom specialistvården, varav ca 1 miljon har antingen grå eller grön starr, åldersförändringar i gula fläcken, diabetesretinopati eller en kombination av ovanstående. Nära en kvarts miljon svenskar väntas ha en synnedsättning år 2030.
–Detta kostar inte bara i lidande för de som drabbas, utan även samhället har stora kostnader. Synnedsättningar och blindhet kostar varje år minst 8,7 miljarder i minskad BNP och 11 miljarder mätt i offentliga finanser, säger Irene Hernberg, Specsavers PR-Chef för Sverige.
Siffrorna härrör ur rapporten Ögonhälsan i Sverige som presenterades av Synskadades riksförbund, SRF och Specsavers förra året.
Den största effekten på BNP kommer av ett lägre arbetsmarknadsdeltagande. De offentliga finanserna utgörs till lika del av reducerat arbetsmarknadsdeltagande och utgifter för vård och behandling, inklusive läkemedel. Det sistnämnda påverkar BNP genom så kallad skattevridning.
Ögonsjukvården har stor brist på resurser och väntetiderna för vård är bland de längsta
inom svensk sjukvård.
Prognosen för allt fler synskadade till och med 2030 innebär att dessa kostnader kommer öka, om man inte tar initiativ för att minska synnedsättningarna och de negativa effekterna av dessa.
– Med bra forskning, god vård, förebyggande insatser och ett effektivt stöd från samhället kan mycket av både lidande och kostnader undvikas. Insatserna som behövs handlar lika mycket om att hindra eller bota sjukdomar som att skapa bästa möjliga förutsättningar och villkor för de som ändå drabbas av synnedsättningar.
För mer information, kontakta:
Irene Hernberg PR-Chef Sverige
Mobil: +358 40 6625866
irene.hernberg@specsavers.com
Bilder
Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka 40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Great Place to Work utser Specsavers till en av Sveriges 10 bästa arbetsplatser™ 202419.4.2024 10:27:10 CEST | Pressmeddelande
Optikkedjan Specsavers är återigen placerade topp tio på listan över Sveriges bästa arbetsplatser™. Rankad som nummer nio bland stora organisationer med över 250 anställda. Placeringen är ett tydligt kvitto på en uppskattad arbetsplatskultur. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work, som har sammanställt rankingen baserat på resultatet från världens största medarbetarundersökning.
Grön linje på gatorna i Umeå uppmärksammar synskadades vardag13.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
För synskadade i Umeå är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Umeborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder inne i köpcentrumet Avion shopping i Umeå. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) Västerbotten och Specsavers i Umeå också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga livet.
Det brittiska modemärket Barbour och Specsavers lanserar exklusiv glasögonkollektion9.4.2024 13:23:04 CEST | Pressmeddelande
I vår lanserar Specsavers en exklusiv kollektion av bågar för glasögon och solglasögon i samarbete med det brittiska livsstilsvarumärket Barbour. Kollektionen är inspirerad av Barbours moderna landsbygdsstil och erbjuder ett nytt perspektiv på klassiska former med färger och mönster inspirerade av det brittiska landskapet.
Specsavers lyfter lokala butiksägare i ny varumärkesbyggande kampanj21.3.2024 12:20:22 CET | Pressmeddelande
Måndagen den 12 mars lanserade Specsavers sin nya kampanj där de lyfter de lokala butiksägarna och klinisk expertis i filmformat för TV och sociala medier. – Alla våra butiker ägs och drivs av lokala entreprenörer och det lokala ägandet har varit en framgångsfaktor under våra 20 år i Sverige. Kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna. Specsavers vill göra god ögonhälsa tillgänglig för alla och med den här kampanjen vill vi nå ut med våra kliniska budskap till ännu fler, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.
Friska ögon på jobbet – 8 tips vid användning av digitala skärmar13.12.2023 10:03:44 CET | Pressmeddelande
Spänningshuvudvärk, irriterade, torra och svidande ögon? Många svenskar som jobbar vid skärm lider i onödan – lösningen kan vara ett par bildskärmsglasögon, som arbetsgivaren enligt lagen ska stå för. Som en hjälp att påminna arbetsgivare och anställda att ta hand om sin ögonhälsa har optikkedjan Specsavers tagit fram en ”Första glasögonhjälpen”-låda – och med den följer 8 tips för alla som sitter framför skärmar och jobbar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum