WSP

WSP får Trafikverkets förtroende att utforma en av etapperna på Fyra spår Uppsala

Dela
Nu påbörjas arbetet med en av etapperna på Ostkustbanans utbyggnad mellan Uppsala och Stockholm. För att öka kapaciteten på sträckan ska dagens befintliga spår kompletteras med två nya. WSPs uppdrag omfattar sträckan mellan Bergsbrunna och länsgränsen Stockholm/Uppsala inklusive en ny station i Alsike.
Spårutbyggnaden, från två till fyra spår, innebär att pendeltågstrafik och fjärrtrafik kan hanteras åtskilt och möjliggör en ökad turtäthet för regionaltåg, fjärrtåg och godståg. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel.
Spårutbyggnaden, från två till fyra spår, innebär att pendeltågstrafik och fjärrtrafik kan hanteras åtskilt och möjliggör en ökad turtäthet för regionaltåg, fjärrtåg och godståg. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel.

– Fler avgångar och säkrare ankomsttider kommer göra det enklare att välja tåget. Jag ser fram emot att jobba med ett sådant här komplext multidisciplinärt uppdrag som även bidrar till resenärsnytta och hållbar samhällsutveckling, säger Shaima Saghir uppdragsansvarig WSP.

WSPs uppdrag inleds med en lokaliseringsutredning för att studera alternativ med två spår i ny sträckning, två nya spår i befintlig sträckning samt möjlig anslutning till Arlandabanan. Blir resultatet av lokaliseringsutredningen två nya spår i befintlig sträckning omfattar uppdraget även anpassning av Knivsta station.

Efter beslut om sträckning följer arbete med järnvägsplan, miljökonsekvensbeskrivning (MKB), systemhandling samt eventuella underlag för ställningstagande och ansökan om tillstånd för vattenverksamhet. 

– WSP har lång erfarenhet av att driva stora komplexa uppdrag och det är väldigt roligt att vi fått förtroendet att vara med och bidra i detta viktiga projekt, säger Pernilla Gidmark, ombud WSP.

Kontakter

Bilder

Spårutbyggnaden, från två till fyra spår, innebär att pendeltågstrafik och fjärrtrafik kan hanteras åtskilt och möjliggör en ökad turtäthet för regionaltåg, fjärrtåg och godståg. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel.
Spårutbyggnaden, från två till fyra spår, innebär att pendeltågstrafik och fjärrtrafik kan hanteras åtskilt och möjliggör en ökad turtäthet för regionaltåg, fjärrtåg och godståg. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel.
Ladda ned bild

Om

WSP
WSP
Arenavägen 7
12188 Johanneshov

010-7225000http://www.wsp.com

Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.

Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.

Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.

Följ WSP

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från WSP

Ny rapport: Här är Sveriges mest robusta kommuner28.11.2023 07:28:00 CET | Pressmeddelande

Nu släpper strategi- och teknikkonsultföretaget WSP rapporten "Regionernas Kamp", som rankar Sveriges 290 kommuner utifrån deras robusthet. Nacka, Täby och Kungsbacka toppar rankningen och analysen visar att pendlingskommuner nära större städer är de som har bäst förmåga att stå emot kriser och hantera förändringar. Rapporten tar i år också ett större grepp på trygghet och kommunernas brottsförebyggande arbete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye