WSP har för avsikt att förvärva globala miljökonsulten Golder

Som ett led i målet att bli världens ledande miljökonsulter kan WSP avisera att koncernen har för avsikt att förvärva miljökonsulten Golder med 7000 medarbetare världen över. Förvärvet stärker WSP både i Norden och i Europa med 700 nya medarbetare samt en närvaro i ett antal nya europeiska länder.

– Vi är väldigt glada över möjligheten att kunna förvärva Golder. Det är ett väl ansett bolag och ligger helt i linje med vår globala och europeiska strategi att växa och framför allt att kliva fram som en allt starkare miljökonsult. För svensk del innebär förstärkningen att vi är nära eller faktiskt redan på förstaplatsen på den svenska miljötjänstmarknaden, säger Magnus Meyer, vd WSP Europe.

Det avsedda förvärvet av Golder är en i raden av investeringar i samma riktning. Förra året förvärvade WSP flera miljöinriktade bolag, exempelvis danska Orbicon och nederländska Lievense .

– Utöver dessa förvärv har vi historiskt haft en stark organisk tillväxt på miljösidan, vilket vi kommer att fokusera på även under nästa år och framåt, berättar Kristina Englund, affärsområdeschef för WSP Environmental med idag 600 medarbetare i Sverige. Utöver WSP Environmental arbetar många andra delar inom WSP med angränsande tjänster och hållbarhet i ett bredare perspektiv. Så den här utvecklingen är väldigt spännande för hela bolaget.

Dr. Hisham Mahmoud, Global President and Chief Executive Officer på Golder kommenterar förvärvet såhär:

– Kombinationen av Golders erfarenheter inom industri med WSPs imponerande globala plattform kommer addera värde för både medarbetare och kunder. Vi ser att kultur och värderingar i de båda bolagen kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt, vilket borgar för en framgångsrik integration.

Med förvärvet växer WSP till att vara 54 000 medarbetare varav 14 000 inom miljötjänster. I Norden växer WSP från 1 000 miljökonsulter till 1 300. Förvärvet väntas slutföras under andra kvartalet 2021 därefter kan integrationen av de båda bolagen påbörjas.

Ta del av WSP-koncernens pressmeddelande här. https://www.wsp.com/en-GL/investors/press-releases/details/WSP-to-Acquire-Golder-Creating-the-Leading-Global-Environmental-Consulting-Firm/2139044/2020

Om Golder

Golder grundades 1960 och har sitt huvudkontor i Mississauga, Ontario, och är ett medarbetarägt ingenjörs- och konsultföretag med 60 års erfarenhet inom geovetenskapssektorn, en teknisk nisch fokuserad på jord- och miljöförhållanden. Golder tillhandahåller tjänster inom teknik, sanering, regelverk och efterlevnad, design och miljö till kunder inom bland annat gruv- och tillverknings samt infrastruktur. Golder har 155 kontor med cirka 7000 anställda i mer än 30 länder världen över.

Resa kollektivt säkrare än matbutiker menar pendlare - ny forskningsrapport om attityder i kollektivtrafiken under pandemin11.1.2021 06:45:00 CETPressmeddelande

Antalet resenärer i kollektivtrafiken har minskat dramatiskt sedan Covid-19 började spridas. Men pandemin har inte bara påverkat antalet resenärer, utan också känslorna hos de som reser. Stämningen i kollektivtrafiken har blivit mildare, och en sorts gemensam respekt har vuxit fram. Samtidigt har en del osäkerhet kring tidigare självklara beteenden uppstått, exempelvis vilket agerande som är rätt då en medpassagerare behöver hjälp.

Elnät, vattenledningar och vägar närmar sig sitt bäst före-datum – oron i branschen är stor9.12.2020 07:13:00 CETPressmeddelande

En ny rapport från analys- och teknikkonsultföretaget WSP visar att det finns en stor oro i samhällsbyggnadsbranschen för flera av våra gemensamma samhällstillgångar. Störst är oron för vatten- och elförsörjning, både på lång och på kort sikt. Det är hög tid att ansvariga myndigheter sätter sig in i hur statusen ser ut för våra samhällsbärande funktioner och hur de påverkar varandra om de inte fungerar, menar de organisationer som intervjuas i rapporten. Annars riskerar vi att få stora problem på lång sikt.

Fler äldre bör inkluderas i arbetet med frågor som rör dem enligt ny rapport24.11.2020 07:13:00 CETPressmeddelande

Människor i Norden blir allt äldre, vilket gör arbetet för att tillgodose behoven hos äldre individer i samhället allt mer angeläget. En viktig del i att skapa förutsättningar för aktivt och hälsosamt åldrande är att den äldre befolkningen i högre grad deltar i planeringen av frågor som angår dem. Det konstateras i analys- och teknikkonsultföretaget WSPs rapport ”Att åldras i Norden”, som gjorts på uppdrag av Nordens välfärdscenter.