WSP projekterar tunnel för väg 259 Tvärförbindelse Södertörn

WSP har fått förtroende att projektera den nya Flemingsbergstunneln, en sträcka på ca 3 km. Tunneln kommer att bestå av två tunnelrör med två körfält i vardera riktningen.

Flemingsbergstunneln går genom ett naturreservat vilket sätter höga krav på hur arbetet utförs. Bild: Trafikverket

Dagens väg 259 är en olycksdrabbad sträcka som nu ska byggas om och bli en säker väg för alla trafikanter. Den kommer att gå mellan Kungens kurva till trafikplats Jordbro i Haninge. Tvärförbindelsen blir totalt 20 km och målet är att uppfylla Trafikverkets vision att alla ska komma fram smidigt, grönt och tryggt.

– Vi är i full gång med planeringen för detta tekniskt mycket utmanande projekt, säger WSPs ombud Marie von Matérn. Man måste ha stor respekt för att det handlar om ett naturreservat som ska ha minsta möjliga påverkan under arbetets gång. WSPs starka projektgrupp med hög teknisk kompetens och erfarenhet från komplexa projekt som Slussen, tunnelbaneprojekteringen och intunnling av Norra Stationsområdet betydde mycket för att vi fick uppdraget.

Nu är planeringsfasen igång och en konceptprojektering ska tas fram. I september 2022 ska WSPs uppdrag vara klart.

För mer information vänligen kontakta
Marie von Matérn,
010-722 83 87,
marie.matern@wsp.com

Så utmanas Sveriges elsystem enligt ny kartläggning – skillnaderna i landet är stora22.2.2021 06:12:00 CETPressmeddelande

Fram till 2045 kommer Sveriges totala elanvändning att öka med mellan 40 och 60 procent. Mot bakgrund av detta har analys- och teknikkonsultföretaget WSP gjort en genomlysning av svenska kommuners förutsättningar. Resultatet visar att bristerna kring elförsörjningen kommer bli påtagliga på fler håll framöver. En rejäl ökning av vindkraft samt ny teknik för lagring väntas bli lösningen, men först behöver ansvarsfrågan redas ut, menar WSP.

Resa kollektivt säkrare än matbutiker menar pendlare - ny forskningsrapport om attityder i kollektivtrafiken under pandemin11.1.2021 06:45:00 CETPressmeddelande

Antalet resenärer i kollektivtrafiken har minskat dramatiskt sedan Covid-19 började spridas. Men pandemin har inte bara påverkat antalet resenärer, utan också känslorna hos de som reser. Stämningen i kollektivtrafiken har blivit mildare, och en sorts gemensam respekt har vuxit fram. Samtidigt har en del osäkerhet kring tidigare självklara beteenden uppstått, exempelvis vilket agerande som är rätt då en medpassagerare behöver hjälp.