WSP utreder ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö

WSP har fått uppdraget att utföra lokaliseringsutredning för ny tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö, en sträcka på cirka tio kilometer i bergtunnel.

Lokaliseringsutredningen ska redovisa alternativa sträckningar för den nya tunnelbanan och stationslägen samt uppgångar för de nya stationerna. Bilden får användas fritt av tredje part. Foto: WSP

– Vi är mycket stolta att få medverka vid detta omfattande stadsbyggnadsprojekt, säger WSPs VD, Håkan Danielsson. Tunnelbaneutbyggnaden ökar kapaciteten på Stockholms kollektivtrafik och gör det möjligt att bygga nya bostäder utmed den nya tunnelbanelinjen. Vi har en stark organisation med lokal och global expertis som gör att vi kan bidra i utvecklingen av framtidens samhälle.

Lokaliseringsutredningen ska redovisa alternativa sträckningar för den nya tunnelbanan och stationslägen samt uppgångar för de nya stationerna Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö. De olika sträckningarna ska jämföras utifrån ekonomi, tid, miljö- och omgivningspåverkan.

Det är Region Stockholm, förvaltning för utbyggd tunnelbana, FUT som ansvarar för den nya utbyggnaden av tunnelbanan.

WSP startar nu utredningsarbetet som ska vara färdigställt hösten 2021. Förutom val av korridor för tunnelbanelinjen ska kostnadsberäkningar tas fram, samråd genomföras och miljökonsekvenser beskrivas. WSPs arbete med liknande projekt både i Sverige och internationellt är viktiga erfarenheter som tas med in i detta uppdrag.

Utbyggnaden av tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö är en del av Sverigeförhandlingen där kommuner, regioner och stat samverkar för att öka kollektivtrafiken och bostadsbyggandet i storstadsregionerna. Region Stockholm och Stockholms stad har nu beslutat att starta projekteringen av den nya tunnelbanan två år tidigare än planerat. Den nya linjen innebär att 48 500 bostäder kan byggas i anslutning till tunnelbanan.

WSP är en av världens ledande rådgivare och konsultbolag inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med närmare 50 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

Varannan pendlare tveksam till att återgå till kollektivtrafiken16.6.2020 06:37:00 CESTPressmeddelande

Användandet av kollektivtrafik har mer än halverats sedan coronautbrottet, både vad gäller privata ärenden och dagspendling. Och många kommer fortsätta avstå från kollektivtrafiken när pandemin ebbat ut och restriktionerna hävs, det visar en ny undersökning från analys- och teknikkonsultbolaget WSP. Glesare mellan säten och trängselinformation i realtid är de åtgärder som skulle öka tryggheten mest uppger de svarande.

Fyra av tio har drabbats av vattenbrist de senaste fem åren25.5.2020 07:11:00 CESTPressmeddelande

Nära fyra av tio svenska hushåll har drabbats av vattenbrist under de senaste fem åren och 67 av 98 tillfrågade kommuner uppger att de redan idag har påverkats av klimatförändringarna. Det är dock väldigt få bland både kommuner och privatpersoner som har beredskap för att hantera kommande vattenbrist. Det visar två färska undersökningar om vatten med medborgare respektive kommuner från analys- och teknikkonsultföretaget WSP.