WSP vinner "Detaljprojektering Berg" av utbyggnad SFR åt SKB

WSP tillsammans med Golder (numera WSP) och Amberg vinner uppdraget "Detaljprojektering Berg" av utbyggnad SFR, slutförvar för kortlivat radioaktivt avfall, i Forsmark åt Svensk Kärnbränslehantering (SKB).

Bilden är ett fotomontage över slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall i Forsmark. Den grå delen till höger är befintlig anläggning i berget under havet, den blå visar den planerade utbyggnaden. Foto: SKB

Låg-och medelaktivt avfall hanteras i ett slutförvar för kortlivat radioaktivt avfall (SFR) i Forsmark. Det befintliga SFR har varit i drift sedan 1988. Förvaret är inrymt i bergrum 50 meter under Östersjöns botten och här lagras driftavfall från svenska kärnkraftverk såväl som avfall från sjukvård, forskning och annan industri.

För att möjliggöra slutförvar av radioaktivt avfall från rivning av de svenska kärnkraftverken och behöver SFR byggas ut. Projektet har till uppgift att bygga ut slutförvaret enligt det blåa i illustrationen. Detta innebär sex stycken nya 255-275 meter långa bergsalar på ett djup av 120-140 meter.

I WSPs uppdrag ingår att detaljprojektera och ta fram bygghandlingar för utbyggnad av anläggningen. I uppdraget ingår bland annat att beskriva berguttag och bergförstärkning. Ingår gör även detaljprojektering av infästningar till berg. För WSPs del kommer flera teknikområden vara involverade, till exempel bergteknik/geologi och konstruktion.

– Detta blir därmed ett härligt startskott för WSP och Golder som med vår sammanslagna expertis gör det första uppdraget tillsammans som ett företag. Det känns väldigt spännande att få vinna detta uppdrag tillsammans och att jobba tight med SKB i detta tekniskt utmanande, häftiga projekt, säger Jessica Öhr Hellman, avdelningschef Bergteknik och Geologi WSP.

Uppdraget är igång sedan slutet av april och kommer att slutlevereras vid årsskiftet 2022/2023.

WSP är ett av världens ledande konsultbolag och rådgivare inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med 50 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

Långsam återhämtning för kollektivtrafiken väntas efter pandemin – störst intresse för att återgå till privata resor30.8.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nya rutiner och resvanor förstärktes under pandemins tredje våg. En färsk studie från analys- och teknikkonsultföretaget WSP bekräftar tidigare mätningar som visar att kollektivtrafiken riskerar att förlora en av fem resenärer i storstadsregionerna jämfört med innan pandemin, vilket kan leda till negativa konsekvenser enligt WSP.