WSP vinner "Detaljprojektering Berg" av utbyggnad SFR åt SKB

WSP tillsammans med Golder (numera WSP) och Amberg vinner uppdraget "Detaljprojektering Berg" av utbyggnad SFR, slutförvar för kortlivat radioaktivt avfall, i Forsmark åt Svensk Kärnbränslehantering (SKB).

Bilden är ett fotomontage över slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall i Forsmark. Den grå delen till höger är befintlig anläggning i berget under havet, den blå visar den planerade utbyggnaden. Foto: SKB

Låg-och medelaktivt avfall hanteras i ett slutförvar för kortlivat radioaktivt avfall (SFR) i Forsmark. Det befintliga SFR har varit i drift sedan 1988. Förvaret är inrymt i bergrum 50 meter under Östersjöns botten och här lagras driftavfall från svenska kärnkraftverk såväl som avfall från sjukvård, forskning och annan industri.

För att möjliggöra slutförvar av radioaktivt avfall från rivning av de svenska kärnkraftverken och behöver SFR byggas ut. Projektet har till uppgift att bygga ut slutförvaret enligt det blåa i illustrationen. Detta innebär sex stycken nya 255-275 meter långa bergsalar på ett djup av 120-140 meter.

I WSPs uppdrag ingår att detaljprojektera och ta fram bygghandlingar för utbyggnad av anläggningen. I uppdraget ingår bland annat att beskriva berguttag och bergförstärkning. Ingår gör även detaljprojektering av infästningar till berg. För WSPs del kommer flera teknikområden vara involverade, till exempel bergteknik/geologi och konstruktion.

– Detta blir därmed ett härligt startskott för WSP och Golder som med vår sammanslagna expertis gör det första uppdraget tillsammans som ett företag. Det känns väldigt spännande att få vinna detta uppdrag tillsammans och att jobba tight med SKB i detta tekniskt utmanande, häftiga projekt, säger Jessica Öhr Hellman, avdelningschef Bergteknik och Geologi WSP.

Uppdraget är igång sedan slutet av april och kommer att slutlevereras vid årsskiftet 2022/2023.

Information om sättningar i marken blir tillgänglig via ny karttjänst27.5.2021 13:06:21 CEST | Pressmeddelande

Var och hur mycket marken sätter sig är viktig information för aktörer inom fastighet, VA, el och annan infrastruktur. Nu lanserar WSP en helt ny webbtjänst med unika mätdata som visar hur marken förändrats över tid. Webbtjänsten ersätter inte fysisk mätning av markens små rörelser, men är ett mer yttäckande komplement till aktörer som behöver skaffa sig en bild av läget. Tjänsten täcker Sverige från Norra Uppland och söderut.