WSP

WSP vinner förtroende att renovera Norra Danviksbron 

Dela
WSP får fortsatt förtroende av Stockholms stad och har nu tilldelats och skrivit kontrakt för framtagande av bygghandlingar för totalrenovering av Norra Danviksbron. Målet med renoveringen är att förstärka brons konstruktion utan att påverka dess utseende.
Norra Danviksbron behöver moderniseras samtidigt som det kulturhistoriska värdet ska bevaras. Bilden får användas i samband med denna artikel. Foto WSP
Norra Danviksbron behöver moderniseras samtidigt som det kulturhistoriska värdet ska bevaras. Bilden får användas i samband med denna artikel. Foto WSP

Norra Danviksbron löper över Danvikskanalen i Stockholm och har idag ett kulturhistoriskt värde. Bron uppfördes under åren 1919-1921 som en kombinerad gatu- och järnvägsbro i samband med byggandet av Hammarbyleden. Idag finns det bara ett fåtal liknande broar bevarade och som fortsatt är i drift runtom i världen. Projektet blir på så vis unikt och ett viktigt exempel på när dåtidens ingenjörskonst möter dagens moderna lösningar. 

– Bron är helt unik och att ta fram en ny konstruktion som ska hålla i 120 år till, med bättre arbetsmiljö och lägre driftkostnader men ändå stor hänsyn till det kulturhistoriska värdet, är en riktig utmaning, säger Lars Schagerström som är ansvarig konstruktör på WSP. 

WSP har tidigare tagit fram en systemhandling för renoveringen, vilket utfördes 2020-2021 och bygghandlingsuppdraget är en option på det uppdraget. 

– Att vi vunnit uppdraget visar på vår bredd inom alla områden som krävs. Allt ifrån specialistkunskaper i stålbyggnad, betong och grundläggning, till produktionsplanering, markmiljö, husbyggnad, VVS, el och brand. Det är vad som krävs för ett så komplicerat projekt i den här stadsmiljön, och ett nära samarbete med beställaren, säger Patrik Lidgren som är uppdragsansvarig på WSP. 

Norra Danviksbron byggdes från början av Storstockholms Lokaltrafik tillsammans med Stockholm stad och de har samägt bron sedan dess. Bron är konstruerad efter den tysk-amerikanske ingenjören Joseph Baermann Strauss typmodell och är en så kallad enkelarmerad balans klaffbro. Projektet är ett samarbete mellan Stockholms stad och Region Stockholm. 

Kontakter

Bilder

Norra Danviksbron behöver moderniseras samtidigt som det kulturhistoriska värdet ska bevaras. Bilden får användas i samband med denna artikel. Foto WSP
Norra Danviksbron behöver moderniseras samtidigt som det kulturhistoriska värdet ska bevaras. Bilden får användas i samband med denna artikel. Foto WSP
Ladda ned bild

Om

WSP
WSP
Arenavägen 7
12188 Johanneshov

010-7225000http://www.wsp.com

Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.

Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.

Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.

Följ WSP

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från WSP

Ny rapport: Här är Sveriges mest robusta kommuner28.11.2023 07:28:00 CET | Pressmeddelande

Nu släpper strategi- och teknikkonsultföretaget WSP rapporten "Regionernas Kamp", som rankar Sveriges 290 kommuner utifrån deras robusthet. Nacka, Täby och Kungsbacka toppar rankningen och analysen visar att pendlingskommuner nära större städer är de som har bäst förmåga att stå emot kriser och hantera förändringar. Rapporten tar i år också ett större grepp på trygghet och kommunernas brottsförebyggande arbete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye