WSP Sverige

​WSPs Helena Klintström invald i rådet för Agenda 2030

Rådet för Agenda 2030 som ska stödja, bevaka, utvärdera och ge råd i Stockholm stads arbete med de 17 globala målen för hållbar utveckling leds av Gustav Fridolin. Rådet består av 17 ordinarie ledamöter, både politiska representanter och opolitiska, sakkunniga ledamöter.

– Jag är så stolt över att få ha blivit invald i rådet. Det känns stort att få nämnas bredvid andra sakkunniga som exempelvis Johan Kuylenstierna före detta vd på Stockholm Environmental institute, Gertrud Åström som skrivit nästan alla betänkanden om jämställdhetsmål och Ahmed Abdirahman på Stockholms Handelskammare och Global Village, säger Helena Klintström, ansvarig för hållbar stadsutveckling på WSP.

Helena kommer med sin bakgrund att ta särskilt ansvar för frågor kring hållbar stadsutveckling och jämställdhet.

– Jag ser mycket fram emot att titta närmare på hur vi kan stötta Stockholm stad i hur stadsutvecklingen kan användas för att bryta segregation, minska ensamhet och öka jämställdhet, avslutar Helena Klintström.

Tanken är att rådet för Agenda 2030 ska ge Stockholm ett verktyg för att bli ledande i arbetet med att uppfylla de globala målen för hållbar utveckling.

WSP Sverige

WSP är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 49 000 medarbetare på över 550 kontor i 40 länder. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare på ett 50-tal kontor.

Följ WSP Sverige

Senaste pressmeddelandena från WSP Sverige

WSP medverkar i utvecklingen av Sveriges första fossilfria förskola11.9.2019 13:40:39 CESTPressmeddelande

Göteborgs Stad har som mål att minska sina konsumtionsbaserade utsläpp av växthusgaser med 75% fram till 2050. Som ett led i det arbetet startar nu ett innovationsprojekt med målet att bygga en fossilfri förskola. Förskolan, som fått namnet Hoppet, byggs av Derome. WSP har knutits till projektet för att hitta optimala lösningar genom att utreda och testa olika processer, material och metoder.

Tunnelbanestationer kan vara en god affär för långsiktiga investerare26.8.2019 08:46:00 CESTPressmeddelande

Det finns en allt större efterfrågan på långsiktiga investeringar för utländskt och svenskt pensionskapital. En färsk forskningsrapport från WSP och LTH visar att exempelvis tunnelbanestationer skulle kunna ha potential att locka kapital och utvecklas genom privat ägande. Privat ägande av infrastruktur är en kontroversiell och komplex fråga, men i den forskning som WSP bedrivit har man identifierat ett antal områden där potentialen är stor - både att locka privat kapital och där nyttan för medborgarna skulle öka. Ett exempel är tunnelbanestationer. Det är få platser som har så bra lägen i staden, men som ofta är kraftigt outnyttjade. Liljeholmen är ett bra exempel där kommersiell utveckling av platsen lett till både goda affärer och en ökad service till trafikanterna. Ett annat exempel är rastplatser i mer trafikerade lägen. Dessa kan bära på en kommersiell potential som idag är outnyttjad och där en driven aktör skulle kunna skapa en mycket bättre upplevelse för trafikanterna. – Vi vi