Yamaha inför stöldmärkning av båtmotorer - första motorleverantör att införa märkning som standard

Båtmotorstölderna har ökat under många år och är ett stort problem för många. Som ett led i att öka tryggheten bland båtägare inför Yamaha Motor Scandinavia tillsammans med Securmark en stöldmärkning som standard på alla utombordare från 30 hästkrafter och uppåt i Sverige.

Båtmotorstölderna har legat på höga nivåer under många år, och varje år stjäls mellan 2000 och 2500 båtmotorer enligt statistik från BRÅ. För att skapa tryggare förutsättningar för båtägare ingår Yamaha nu ett samarbete med Securmark, och inför som enda motorleverantör varningsdekaler, graverade ID-nummer och tusentals micromärken som standard på sina båtmotorer. Samarbetet är en förebyggande insats för att det enkelt ska gå att spåra, identifiera och återhämta stulna båtmotorer till deras rättmätiga ägare, samt att avskräcka kriminella.

”Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga. En av de viktigaste förebyggande åtgärderna är möjligheten till effektiv och tillförlitlig identifiering av motorer, vilket vi får med märkningen från Securmark. Vi tar nu som bolag vårt ansvar för att minska risken att våra kunder ska bli utsatta för brott, men vi hoppas även att myndighetssverige väljer att vidta mer omfattande åtgärder för att minska stölderna säger Christopher Sjöblom, Division Manager Marine, på Yamaha Motor Scandinavia.

Securmark, som levererar märkningen och hanterar databasen, samarbetar aktivt med polis, gränspolis och försäkringsbranschen både internationellt och nationellt för att förhindra stölder och säkra och återföra egendom.

”Vi är mycket glada och stolta över vårt samarbete då vi ser att problematiken är stor och att produkten är behövd. Sverige är särskilt utsatt för stölder jämfört med grannländerna, och med standardiseringen av denna märkning kommer vi bidra till att minska stölderna som båtägare utsätts för. Förhoppningsvis är detta även en tydlig signal till Sveriges politiker att det krävs nya åtgärder mot den gränsöverskridande organiserade brottsligheten”, säger Kalle Silfver, säljansvarig, på Securmark.

Märkningen införs som standard under januari 2020 på alla Yamaha-utombordare från 30 hästkrafter och uppåt hos samtliga auktoriserade Yamaha-återförsäljare i Sverige. Det första året är kostnadsfritt och därefter tillkommer en administrativ kostnad på 195 kronor.

Sara Wikberg, presskontakt
sara@wikbergfrisk.se