YH-mässan 2021 blir digital

Den 25e mars är det dags för studentum.se:s digitala YH-mässa där cirka 80 utställare möter framtidens studenter. Mellan kl 10-17 finns det möjlighet att besöka utställares digitala montrar, ställa frågor till studentum.se:s studie- och yrkesvägledare, lyssna på föreläsningar samt chatta och boka in videomöten med yrkeshögskolorna.

Den snabba vägen till jobb går genom en YH-utbildning
Anna Hansback, event manager på studentum.se, berättar mer:
“Vi vet att YH-segmentet är populärt och det är inte så konstigt eftersom statistiken visar att 9/10 har jobb året efter examen. Det som blivit svårare i och med pandemin har visat sig vara möjligheten att hitta rätt i sitt utbildningsval. Det är svårt att få träffa skolor fysiskt och få den information man behöver för att göra ett informerat utbildningsval. Detta informationsgap hoppas vi kunna fylla genom att ge blivande studenter den här möjligheten”

Alla i hela Sverige
Tidigare har mässan rört sig mellan olika städer i olika delar av landet. Nu när mässan blir digital öppnar det upp ännu fler möjligheter. Anna Hansback fortsätter:
“Hela mässan ligger under ett och samma tak samtidigt som det ska vara enkelt att hitta rätt har vi delat upp vår virtuella miljö i olika mässhallar där Stockholm, Göteborg och Malmö har varsin hall och sen finns ytterligare en för andra delar av landet och distansstudier. I och med att evenemanget dessutom är kostnadsfritt hoppas vi kunna locka människor från hela landet. Vi vill ju att alla ska ha möjligheten att hitta rätt utbildning och vi ser nu en chans att kunna ge den möjligheten till väldigt många”

Registreringen till mässan öppnar den 23 mars. Så länge kan man klicka här för att läsa mer.