Yilmaz Kerimo (S) bevakar HDP-rättegången i Turkiet

Den 5 december åker riksdagsledamoten Yilmaz Kerimo (S) ner till Ankara för att på plats närvara i de inledande domstolsförhandlingarna mot HDP-ledarna Selahattin Demirtaş och Figen Yüksekdağ som observatör.

Efter kuppförsök i Turkiet har president Recep Tayyip Erdoğan slagit hårt mot sina motståndare. Två av de som gripits och fängslats är prokurdiska HDP:s partiledare Selahattin Demirtaş och Figen Yüksekdağ, som anklagas för att ha spridit propaganda för den terrorstämplade kurdiska PKK-gerillan. Demirtaş och Yüksekdağ har suttit gripna sedan november 2016. I december 2016 stoppades Jonas Sjöstedt (V) från att besöka HDP:s partiledare Figen Yüksekdag i turkiskt fängelset. Även det tidigare statsrådet och Palmecentrets tidigare generalsekreterare Jens Orback nekades av den turkiska staten att träffa HDP:s representanter. Nu åker Kerimo (S) för att bevaka rättegången.

- Situationen i Turkiet är allvarlig. Den turkiska staten använder händelserna 2016 för att kväsa oppositionen i landet. Vi kommer att vara på plats för att se till att rättegången är transparent och rättvis och att Turkiet inte bryter mot de mänskliga rättigheterna.

Kerimo reser med tillsammans med riksdagskollegan Eva-Lena Jansson (S) och en delegation från Europeiska Socialdemokratiska Partiet (PES) för att bevaka rättegången.

Hadi Ala (S), Valkretsombudsman

tel: 0724 545 513

mejl: hadi.ala.hadi@riksdagen.se

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande