Young E-business of the Year 2019: Här är finalisterna och vinnaren i årets entreprenörstävling för unga
Svea genomförde för tredje året i rad tävlingen Young E-business of the Year. Under oktoberhar ungdomar från hela Sverige haft möjligheten att skicka in sina bästa e-handelsidéer för chansen att belönas med ett stipendium. Syftet med tävlingen är att uppmana till ungt entreprenörskap och väcka intresse för e-handel. Årets upplaga lockade till sig rekordmånga ungdomar med smarta och nytänkande idéer kring e-handel. Vassast var Neptun UF. De fyra vännerna William Linné, Fredrik Degen, Leo Righetti och Axel McCarthy från Bromma Gymnasium utsågs nämligen till vinnare tack vare sin innovativa idé Neptun, ett hållbart och klimatsmart tvättmedel utvunnet ur svenska kastanjer.
– Det är fantastiskt roligt att se detta engagemang från ungdomar. Vi vill tacka alla som deltagit i tävlingen med sina smarta och innovativa idéer. Tävlingen fortsätter att växa i både kvantitet och kvalitet. Sverige går en ljus framtid till mötes med så många unga entreprenörer i landet. Neptun var i hård konkurrens med flertalet duktiga unga entreprenörer men vann då de hade en idé med stor potential som dessutom bidrar till en mer hållbar framtid. Just hållbarhet var en återkommande trend bland årets bidrag, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea Ekonomi.
Vinnare och finalister: Young E-business of the Year 2019
Vinnare: Neptun UF från Bromma
Tävlingsdeltagare: William Linné, Fredrik Degen, Leo Righetti och Axel McCarthy
Neptun UF erbjuder marknadens första tvättmedel utvunnet från kastanjer. Tvättmedlet är 100 procent naturligt och lika skonsamt för vår miljö som för huden och kläder.
Finalist: WearYOURself UF från Malmö
Tävlingsdeltagare: Sissela Morin och Magda Sjölin
WearYOURself tillverkar handgjorda håraccessoarer av återvunnet material. Syftet med projektet är att lyfta människors intresse för miljövänligt mode och på så sätt minska vårt ekologiska fotavtryck.
Finalist: Waste Innovation UF från Örebro
Tävlingsdeltagare: Jacob Rundgren och Johan Bülow
Waste Innovation vill vara en samlings- och marknadsplats för företag som vill göra vår framtid mer hållbar genom att sälja produkter som kan ersätta engångsartiklar i plast och papper.
Finalist: Sundsvallsreflexen UF från Sundsvall
Tävlingsdeltagare: Tova Johansson, Moa Lindborg, Ismet Altuntas och Emilia Sulaiman
Sundsvallsreflexen har tagit fram en tygpåse med reflextryck. En modernt utvecklad tygpåse med en snygg design föreställande Sundsvalls småorter i reflextryck. Med lokal produktion och design vill man få fler Sundsvallsbor att använda reflex.
Finalist: Culinova UF från Bromma
Tävlingsdeltagare: Axel Salomonson, Moa Hammarström, Elsa Larsson och Erik Särlvik
Culinova UF erbjuder en egenutvecklad lösning för ett hållbarare kök. Produkten heter Ett-Två-Trä och är ett komplett paket som innehåller allt du behöver för att ge din träskärbräda nytt liv i tre enkla steg. Lösningen är anpassad för e-handel då paketet ej överstiger Postnords mått- och viktgränser vilket gör att det kan levereras direkt i brevlådan.
Kontakter
För ytterligare information, kontakta:
Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar e-handel, Svea Ekonomi
08-470 35 88
magdalena.caesar@svea.com
Bilder
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum