Young E-business of the Year 2020: Här är vinnaren i årets entreprenörstävling för unga
Under oktober har ungdomar mellan 15 och 25 år satt sin entreprenöriella ådra på prov och presenterat sina e-handelsidéer för chansen att vinna ett stipendium i Sveas och Paysons tävling Young E-business of the Year. Tre finalister har utsetts och bland dem har årets vinnare korats: Gottlery.

Svea och Payson har för fjärde året i rad genomfört tävlingen Young E-business of the Year. Ungdomar från hela Sverige har under oktober haft möjligheten att delta i tävlingen genom att skicka in sina bästa e-handelsidéer för chansen att belönas med ett stipendium. Syftet är att uppmana till ungt entreprenörskap och väcka intresse för e-handel. Tre bidrag tog sig hela vägen till final, där slutligen Gottlery nu står som vinnare. Tilda Wissmar från Göteborg ligger bakom idén som grundar sig på att det ska vara möjligt för konsumenter att både njuta och leva på ett miljövänligt sätt. Gottlery tillverkar och säljer hållfasta och ätbara kexskedar.
– Det känns helt fantastiskt att Gottlery fått äran att vinna Young E-business of the Year! Det ska bli så roligt att fortsätta jobba för att inom kort kunna erbjuda kexskedar till privatpersoner i hela Sverige via vår hemsida. Vinsten i tävlingen kommer ekonomiskt hjälpa Gottlery att fortsätta jobba för en hållbar framtid – en sked i taget, säger Tilda Wissmar, vd och grundare av Gottlery.
– Stort tack till alla deltagare i årets tävling. Det är fantastiskt att se att Sverige har en sån otrolig potential när det gäller innovation, entreprenörskap och e-handel. Något som årets vinnare verkligen tagit fasta på. Gottlery är dessutom en nischad e-butik vilket ligger rätt i tiden och är något som gör att vi tror extra mycket på dem. Vi har från år till år sett hur den typen av upplägg borgar för snabb tillväxt och framgång hos e-handlare. Dessutom har Gottlery ett tydligt syfte där hållbarhet utgör grunden, vilket är helt rätt i en tid där vi behöver ställa om masskonsumtionen av engångsartiklar, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Ekonomi.
Vinnare och finalister: Young E-business of the Year 2020
Vinnare: Gottlery från Göteborg
Tävlingsdeltagare: Tilda Wissmar
Gottlery tillverkar och säljer ätbara, hållfasta och komposterbara kexskedar för att ersätta engångsartiklar. Skedarna finns i choklad och vaniljsmak och är veganska.
Finalist: Releaso från Göteborg
Tävlingsdeltagare: Axel Svensson
Releaso parar ihop personer som vill avsluta ett billeasingavtal med de som vill ta över ett leasingavtal med kortare avtalsperiod. På tjänsten kan vem som helst med ett leasingavtal lägga upp en annons.
Finalist: Clear Mind UF från Trollhättan
Tävlingsdeltagare: Natsha Kwansrithongman, Linnea Jensen, Alexandra Emanuelsson
Clear Mind är en app som syftar till att skapa bättre fokustillfällen med färre störningar från mobiltelefonen. I tjänsten kan man ställa in hur lång fokusperiod man vill ha och då gäller det att inte använda mobilen, användarna belönas genom ett gamification-system.
För ytterligare information, kontakta:
Emma Lindgren, expert på digital konsumtion och Head of PR, Svea
070-752 32 90
emma.lindgren@svea.com
Nyckelord
Bilder

Dokument
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med nästan 40 års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Ekonomi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Ekonomi
Svea lanserar digital tjänst: Rekordsnabb start av företag24.2.2021 07:20:00 CET | Pressmeddelande
Det startas många nya aktiebolag varje år. Hittills har entreprenörer fått leva med att det är krångligt och tar tid. Nu lanserar Svea Bank en digital tjänst som hjälper entreprenörer med administrationen av bolagsskapandet och kortar ned ansökningstiden till ett minimum.
Svea förlänger samarbetet med AIK Fotboll19.2.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Svea har varit huvudpartner till AIK Fotboll sedan 2011. När samarbetet nu förlängs blir det för tionde året i rad som bank- och finansgruppen blir idrottsklubbens huvudpartner. Samarbetet sträcker sig fram till 2023.
Summering av julhandeln 2020: Svenskarna näthandlar som aldrig förr18.2.2021 13:05:00 CET | Pressmeddelande
När Svea summerar förra årets e-handelstopp framgår det att shoppingen online nådde nya höjder. Det totala värdet av försäljningen ökade med totalt 63 procent och antal köp med hela 87 procent. Även e-handelsruscherna Black Week och Cyber Monday nådde nya nivåer både sett till total försäljning men också antalet genomförda köp. Dessutom har många äldre nu e-handlat.
Ger branschen ett digitalt lyft: Svea Ekonomi digitaliserar fakturaköp13.1.2021 07:33:00 CET | Pressmeddelande
Tjänster för fakturaköp har funnits i många år och är välanvänt av såväl små som medelstora företag. Hittills har dock processen varit manuell och föråldrad. Nu lanserar Svea Ekonomi en digital version av sin tjänst fakturaköp. Med hjälp av BankID förenklas nu processen avsevärt och vinner tid i alla led.
Lansering av Svea Talks: Podd ger nya perspektiv på ekonomi7.1.2021 15:39:56 CET | Pressmeddelande
I den nya podcasten Svea Talks, av bank- och finansgruppen Svea, står ekonomi och entreprenörskap i centrum. Podcasten som baseras på företagets webbinarier om allt ifrån hushållens ekonomi i coronatider och digitaliseringens utmaningar till finansiering och likviditet finns tillgänglig på såväl Spotify som i Apple podcasts.
Ny undersökning från Svea: Svenskar avstår gemensam ekonomi – litar inte på sin partner15.12.2020 07:33:00 CET | Pressmeddelande
Tre av fyra svenskar har gemensamma utgifter och i de allra flesta fall handlar det om delade kostnader med en maka/make eller sambo. Men en ny undersökning från bank- och finansgruppen Svea visar att var sjunde medvetet undanhållit ekonomin från sin partner. De vanligaste anledningarna? Att den egna ekonomin är privat, bristande tillit och man skäms över sin ekonomi.
Ny rapport från Svea visar: Företagare fortsatt övertygade om butikernas död27.11.2020 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fysiska butiker har de senaste åren haft det allt tuffare och pandemin gjorde knappast saken bättre. Så hur kommer de fysiska butikerna stå sig de kommande åren? I en ny rapport från Svea är företagarna överens. 76 procent tror att vi lär se allt färre fysiska butiker framöver. Istället är ett showroom det som flest skulle satsa på.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum