Svea Bank AB (publ)

Young E-business of the Year 2021: Här är vinnaren i årets entreprenörstävling för unga

För femte året i rad har Svea och Payson genomfört tävlingen Young E-business of the Year för att uppmuntra till ungt entreprenörskap och väcka intresse för e-handel. Med chansen att vinna ett stipendium har ungdomar mellan 15 och 25 presenterat sina e-handelsidéer för jurypanelen. Nu har tre finalister utsetts och Ezteric koras till årets vinnare.

Under oktober har bank- och finansgruppen Svea och Payson genomfört den årliga tävlingen Young E-business of the Year för att uppmuntra fler att starta e-butik och främja ungdomars entreprenöriella anda. Runt om i landet har ungdomar presenterat sina bästa e-handelsidéer med chansen att kamma hem ett stipendium. Nu står det klart att tre bidrag tagit sig hela vägen till final, där Ezteric står som vinnare. Wilma Emanuelsson, grundare och vd av Ezteric presenterade en e-handelsidé som grundar sig i att underlätta vardagen för människor med dyslexi.

– Det känns fantastiskt att få äran att vinna Young E-business of the Year! Jag är otroligt tacksam för detta och ser verkligen fram emot de nya möjligheterna som medföljer. Att koras som vinnare kommer öppna upp nya vägar för både mig och min e-handelsidé, säger Wilma Emanuelsson, vd och grundare av Ezteric.

– Stort tack till alla som deltog i årets tävling. I år fick vi in fantastiska bidrag och det är kul att se det enorma engagemang som finns för entreprenörskap och e-handel bland ungdomar runt om i landet. Årets vinnare tog fasta på vad tävlingen faktiskt grundar sig i vilket är innovation, entreprenörskap och e-handel. Ezteric hade ett tydligt syfte och vi ser potentialen för en snabb tillväxt nu när det blir vanligare att verktyg och hjälpmedel digitaliseras, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea Ekonomi.

Nytt för i år är att e-handelsplattformen Starweb sponsrar årets tävling med ytterligare 10 000 kronor till vinnaren.

Vinnare och finalister: Young E-business of the Year 2021

Vinnare: Ezteric från Göteborg
Tävlingsdeltagare: Wilma Emanuelsson

Ezteric syftar till att hjälpa människor med dyslexi. Genom produkten iTrack Reading  kan man simulera hur det är att läsa utan lässvårigheter där orden i en text omvandlas till en ljudfil.

Finalist: Nära Hem från Lund
Tävlingsdeltagare: Johan Valeur

Nära Hem är en miljövänlig blombudstjänst som erbjuder nyskördade och säsongsbaserade blommor från Sverige. Med en innovativ paketering så syftar Nära Hem till att minska miljöpåverkan i logistikkedjan och förlänga livslängden på blommorna.

Finalist: Lyllos Entertainment från Skövde
Tävlingsdeltagare: Shafir Sabbag

Lyllos Entertainment är en streamingtjänst för hörsel- och synskadade. Den digitala plattformen erbjuder teckenspråkstolkning och textning för samtliga filmer i sitt filmbibliotek för att underlätta för individer med en funktionsvariation.

Svea Bank AB (publ)

Om Svea

Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Följ Svea Bank AB (publ)

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Svea Bank överklagar Finansinspektionens beslut14.7.2022 10:37:23 CEST | Pressmeddelande

Finansinspektionen (FI) meddelade den 22 juni att myndigheten ger Svea Bank en anmärkning för vissa brister i kreditprocessen för blancolån till konsumenter. Förutom en anmärkning, vilket är den lägre graden av sanktionsåtgärd, tilldelades Svea Bank en sanktionsavgift på 45 miljoner kronor. Svea Banks styrelse har beslutat att överklaga FI:s beslut för att få klarhet i rättsläget kring konsumentkreditlagens tillämpning.