Young E-business of the Year 2021: Här är vinnaren i årets entreprenörstävling för unga

För femte året i rad har Svea och Payson genomfört tävlingen Young E-business of the Year för att uppmuntra till ungt entreprenörskap och väcka intresse för e-handel. Med chansen att vinna ett stipendium har ungdomar mellan 15 och 25 presenterat sina e-handelsidéer för jurypanelen. Nu har tre finalister utsetts och Ezteric koras till årets vinnare.

Under oktober har bank- och finansgruppen Svea och Payson genomfört den årliga tävlingen Young E-business of the Year för att uppmuntra fler att starta e-butik och främja ungdomars entreprenöriella anda. Runt om i landet har ungdomar presenterat sina bästa e-handelsidéer med chansen att kamma hem ett stipendium. Nu står det klart att tre bidrag tagit sig hela vägen till final, där Ezteric står som vinnare. Wilma Emanuelsson, grundare och vd av Ezteric presenterade en e-handelsidé som grundar sig i att underlätta vardagen för människor med dyslexi.

– Det känns fantastiskt att få äran att vinna Young E-business of the Year! Jag är otroligt tacksam för detta och ser verkligen fram emot de nya möjligheterna som medföljer. Att koras som vinnare kommer öppna upp nya vägar för både mig och min e-handelsidé, säger Wilma Emanuelsson, vd och grundare av Ezteric.

– Stort tack till alla som deltog i årets tävling. I år fick vi in fantastiska bidrag och det är kul att se det enorma engagemang som finns för entreprenörskap och e-handel bland ungdomar runt om i landet. Årets vinnare tog fasta på vad tävlingen faktiskt grundar sig i vilket är innovation, entreprenörskap och e-handel. Ezteric hade ett tydligt syfte och vi ser potentialen för en snabb tillväxt nu när det blir vanligare att verktyg och hjälpmedel digitaliseras, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea Ekonomi.

Nytt för i år är att e-handelsplattformen Starweb sponsrar årets tävling med ytterligare 10 000 kronor till vinnaren.

Vinnare och finalister: Young E-business of the Year 2021

Vinnare: Ezteric från Göteborg
Tävlingsdeltagare: Wilma Emanuelsson

Ezteric syftar till att hjälpa människor med dyslexi. Genom produkten iTrack Reading  kan man simulera hur det är att läsa utan lässvårigheter där orden i en text omvandlas till en ljudfil.

Finalist: Nära Hem från Lund
Tävlingsdeltagare: Johan Valeur

Nära Hem är en miljövänlig blombudstjänst som erbjuder nyskördade och säsongsbaserade blommor från Sverige. Med en innovativ paketering så syftar Nära Hem till att minska miljöpåverkan i logistikkedjan och förlänga livslängden på blommorna.

Finalist: Lyllos Entertainment från Skövde
Tävlingsdeltagare: Shafir Sabbag

Lyllos Entertainment är en streamingtjänst för hörsel- och synskadade. Den digitala plattformen erbjuder teckenspråkstolkning och textning för samtliga filmer i sitt filmbibliotek för att underlätta för individer med en funktionsvariation.

Om Svea

Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Young E-business of the Year 2021: Nu startar årets entreprenörstävling4.10.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Sverige framställs ofta som ett föregångsland för unga digitala entreprenörer och antalet webbutiker ökar för varje dag som går. För att uppmuntra unga att starta företag har Svea Ekonomi och Payson instiftat det årliga priset ”Young E-business of the Year”. I år startar tävlingen den 6 oktober. Ungdomar mellan 15 och 25 år har då möjlighet att presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna 10 000 kronor.

Snåla och slösaktiga: Pengar är en anledning till avslutad vänskap5.8.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Är du snål-Ove i kompisgänget? Då riskerar du att förlora en vänskap. Närmare var tionde person har någon gång avslutat en relation med en vän av ekonomiska skäl. Vanligaste anledningen uppges vara att vännen varit för snål. I kärleksrelationer tycks dock inte privatekonomin vara en lika vanlig källa till uppbrott. Endast två procent uppger att de avslutat en romantisk relation av ekonomiska skäl.