Young E-business of the Year 2021: Nu startar årets entreprenörstävling

Sverige framställs ofta som ett föregångsland för unga digitala entreprenörer och antalet webbutiker ökar för varje dag som går. För att uppmuntra unga att starta företag har Svea Ekonomi och Payson instiftat det årliga priset ”Young E-business of the Year”. I år startar tävlingen den 6 oktober. Ungdomar mellan 15 och 25 år har då möjlighet att presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna 10 000 kronor.

Tävlingen Young E-business of the Year 2021 startar onsdagen den 6 oktober 2021 och avslutas söndagen den 31 oktober 2021. Syftet med tävlingen, som nu anordnas för femte året i rad, är att uppmuntra ungt entreprenörskap och få fler ungdomar att starta e-butiker.

Totalt utses fem finalister och en av dem belönas med ett stipendium på 10 000 kronor som ska vara till hjälp för att kunna förverkliga e-handelsidén. För att tävla skickas affärsidén för e-handel till mejladressen svea@agency.se på max en A4-sida eller med ett filmklipp på max två minuter.

Så går tävlingen till:

1. Sammanfatta affärsidén för e-handel på max 1 A4-sida i PDF-format alternativt i ett filmklipp på max 2 minuter.

2. Skicka in ditt tävlingsbidrag och kontaktuppgifter till mejladressen svea@agency.se senast söndagen den 31 oktober.

3. Besked om vilka som gått vidare till final i ”Young E-business of the Year 2021” meddelas under vecka 44.

Bifogat hittar du tävlingsvillkoren till Young E-business of the Year 2021

Om Svea Ekonomi AB (publ)

Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Snåla och slösaktiga: Pengar är en anledning till avslutad vänskap5.8.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Är du snål-Ove i kompisgänget? Då riskerar du att förlora en vänskap. Närmare var tionde person har någon gång avslutat en relation med en vän av ekonomiska skäl. Vanligaste anledningen uppges vara att vännen varit för snål. I kärleksrelationer tycks dock inte privatekonomin vara en lika vanlig källa till uppbrott. Endast två procent uppger att de avslutat en romantisk relation av ekonomiska skäl.

Ny kartläggning från Payson och Svea visar: Svenska e-handlare spår nya säljrekord i sommar8.7.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har e-handeln blomstrat och inför sommaren väntas försäljningen på nätet fortsätta att växa. Åtta av tio e-handlare spår nämligen att tillväxten för deras e-butik kommer att öka i sommar. Hälften tror även att försäljningen blir bättre än förra årets försäljning under samma period. Det visar Paysons och Sveas e-handelsindikator.

Ny rapport från Svea visar: Så kommer svenskarna nätshoppa efter pandemin10.6.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

I takt med att näthandeln ökar blir leveransalternativen också fler. Hämta hos ombud, gratis hemleverans och upphämtning i butik är leveranssätten som varit vanligast bland svenskarna under pandemin. Men hur kommer vi vilja näthandla framöver? Över hälften uppger att leverans till ombud och gratis hemleveranser kommer vara viktiga även i framtiden. Samtidigt tycker många unga att paketboxar kommer bli viktigare framöver. Det visar en ny undersökning från bank- och finansgruppen Svea.