Svea Bank AB (publ)

Young E-business of the Year 2022: Nu startar tävlingen för unga entreprenörer

Antalet e-butiker ökar ständigt och Sverige lyfts ofta fram som ett föregångsland för unga digitala entreprenörer. För att uppmuntra unga att starta e-handel har Svea Bank instiftat det årliga priset ”Young E-business of the Year”. Årets tävling startar den 12 september. Ungdomar mellan 15 och 25 år har då möjlighet att presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna 10 000 kronor.

Tävlingen Young E-business of the Year 2022 startar måndag den 12 september 2022 och avslutas fredag den 11 november 2022. Tävlingen anordnas nu för sjätte året i rad och syftar till att främja ungt entreprenörskap och få fler att starta egna e-butiker. Genom tävlingen hoppas Svea kunna bidra till utvecklingen av innovativa e-handelsidéer och väcka ett större intresse för e-handel bland unga. Några av tävlingens tidigare vinnare är bland annat Tilda Wissmar, vd och grundare av Gottlery samt Wilma Emanuelsson, entreprenören bakom företaget Ezteric och produkten iTrack Reading.

I tävlingen utses fem finalister och vinnaren belönas med ett stipendium på 10 000 kronor som ska hjälpa till att förverkliga e-handelsidén. För att tävla skickas affärsidén för e-handel till mejladressen svea@agency.se på max en A4-sida eller med ett filmklipp på max två minuter.

Så går tävlingen till:

1. Sammanfatta affärsidén för e-handel på max 1 A4-sida i PDF-format alternativt i ett filmklipp på max 2 minuter.

2. Skicka in ditt tävlingsbidrag och kontaktuppgifter till mejladressen svea@agency.se senast fredag den 11 november.

3. Besked om vilka som gått vidare till final i ”Young E-business of the Year 2022” meddelas under vecka 46.

Här hittar du tävlingsvillkoren till Young E-business of the Year 2022

Svea Bank AB (publ)

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Följ Svea Bank AB (publ)

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Röda siffror för årets Black Friday-period28.11.2022 15:02:30 CET | Pressmeddelande

Black Friday började starkt men tappade på slutet av dagen. Även de andra längre perioderna i Black Week och Black November minskar i omsättning. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Bank minskade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 12 procent, medan Black Week minskade med 9,5 procent. Omsättningen under den längre perioden Black November har dock hittills haft ett mindre tapp än Black Week, vilket visar att butikerna i allt större utsträckning tidigarelägger sina kampanjer. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.

Young E-business of the Year 2022: Här är årets vinnare i Sveas entreprenörstävling18.11.2022 15:38:24 CET | Pressmeddelande

Tävlingen Young E-business of the Year har nu anordnats av Svea Bank för sjätte året i rad, med syftet att uppmuntra unga att starta e-handel. Med ett stipendium på 10 000 kr får vinnaren hjälp att förverkliga sin affärsidé. Många spännande idéer har presenterats av ungdomar runtom i landet och av dessa har juryn utsett fem finalister. Vinnaren för i år är RiffLink.