Residus

YOUR BAG – OUR RESPONSIBILITY

Två varumärken och en delad vision; hållbart mode som inte kompromissar med kvalitet och design. Samarbetet mellan Residus och Sandlund/Hossain är sprunget ur en gemensam övertygelse om att små steg och stora idéer kan vända den negativa trenden av modeindustrins klimatpåverkan.
Kollektionen släpps den 8:e oktober och kommer finnas tillgänglig på respektive varumärkes hemsida samt i en exklusiv pop-up på NK Bags & Accessories i Stockholm från den 15:e oktober. Foto: Philip Käll

Resultatet är en unik kollektion med accessoarer i överblivet läder där kreativitet och hållbarhet går hand i hand och signalerar ett skifte där små aktörer tillsammans kan göra stor skillnad.

Trendsäkra Residus har tillsammans med Sandlund/Hossains hantverkskunnande skapat en unik kollektion som visar att även den minsta läderbit har betydelse och kan få nytt liv. Kollektionen består av två väskor, The Miniken Bag och The Bitty Bag samt de två lekfulla och unika nyckelringarna: The Rabbit och The Fox

Materialet är valt med stor omtanke där lädret är vegetabiliskt garvat och linningen i väskorna är gjort på växtbaserad färg i ekologisk bomull av ett kvinnokollektiv i Bangladesh.

Kollektionen släpps den 8:e oktober och kommer finnas tillgänglig på respektive varumärkes hemsida samt i en exklusiv pop-up på NK Bags & Accessories i Stockholm från den 15:e oktober.

Residus tar kläder på allvar. Varje produkt är tillverkad med en grundidé att komma bort från den linjära produktionskedjan och in i ett cirkulärt system. Vi använder resttyger av hög kvalitet från fabriker och varumärken direkt för att öka livslängden hos redan existerande textilier för att på så sätt minska vår klimatpåverkan. Med andra ord gör vi effektfulla kläder som har liten effekt på miljön!

Sandlund/Hossain, grundat 2016 av barndomsvännerna Anders Sandlund och Tulin Hossain, är en hantverks- och hållbarhetsfokuserad läderväsktillverkare. Företaget är baserat i Härnösand, Sverige, och Dhaka, Bangladesh. Sandlund/Hossains rötter finns i anrika kungliga hovleverantören Böle Garveri, där Anders Sandlund är fjärde generationens familjeföretagare. Sandlund/Hossains mission är att skapa väskor som gör skillnad genom hållbar produktion och social innovation.

Keywords

Images

About Residus

Residus
Kvarngatan 8b

076-7126150http://residusofficial.com
At Residus, we take creating garments seriously. Each Residus piece is uniquely made with sustainability and individually in mind, as the fashion trade is extremely taxing on the natural environment. In order to minimize our carbon footprint, we maximize the life cycle of pre-existing textiles. We work only with Global Organic Textile Standard and OEKO-TEX certified fabrics to guarantee an environmentally-friendly and ethical production. By producing only four collections per year, we design fashion that is able to transition seamlessly from season to season. As women designing for other women, our goal is to make beautiful clothes that will become long-lasting wardrobe essentials.