YouTube-stjärna samlar in halv miljon till Djurens Rätt

19.1.2017 10:08 | Djurens Rätt

Therése Lindgren, en av Sveriges största YouTubers, har tillsammans med sina följare samlat in 559 105 kr till Djurens Rätt i en insamling som pågick under december månad 2016.

Foto: Therése Lindgren

– Jag vill verkligen tacka ALLA som varit med och bidragit till det här, det är så coolt att vi har gjort det här tillsammans på mindre än en månad och det kommer att göra så stor skillnad för så många djur, säger Therése Lindgren.

I en video på stjärnans populära YouTube-kanal annonserades igår slutsumman för den insamling som startades i samarbete med Djurens Rätt i början av december. Resultatet landade på över en halv miljon kronor och Therése Lindgren själv har skänkt 60 000 kronor i ett löfte att matcha den summa som kom in under insamlingens första vecka.

– Jag trodde att det skulle plana ut sen men det har kommit in mer och mer pengar för varje vecka som gått, säger Therése Lindgren.

Djurens Rätt är Sveriges största djurskydds- och djurrättsorganisation men får inga stora statliga bidrag utan är beroende av frivilligt stöd för att hjälpa djuren.

– Vi på Djurens Rätt är helt överväldigade av den här insamlingen. Vi är otroligt glada, tacksamma och hedrade över det förtroende alla som engagerat sig har visat oss. Det är flera tusen personer som bidragit till den här insamlingen och Djurens Rätt vill tacka er allihop! Varje krona som kommer in innebär att vi kan göra mer bra saker för djuren, säger Benny Andersson, verksamhetschef på Djurens Rätt.

Therése Lindgren blev årets YouTuber både 2016 och 2015 och är just nu aktuell med boken ”Ibland mår jag inte så bra” (Bokförlaget Forum) som gavs ut i november 2016.

Foto: Therése Lindgren

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.