Yoyo Nasty ställer ut nya verk som ansiktsfilter

Konstnären Yoyo Nasty vill ge fler möjlighet att ta del av hennes konst. Därför är hon aktuell med en ny utställning i form av ansiktsfilter på Instagram, där åskådaren är med och skapar verken. Yoyo Nasty är den första kreatören ut i årets upplaga av Halebop Creative Call, en plattform som ger unga kreatörer möjlighet att utveckla sitt skapande.

Yoyo Nasty för Halebop Creative Call.

Yoyo Nasty är konstnären som gjort sig känd för sina färgsprakande målningar, där hon med en säregen kombination av humor och lekfullhet skapar livliga motiv. Nu är hon aktuell med en ny, digital utställning där hon översatt sin målarteknik till en digital kontext – som ansiktsfilter.

Utställningen ”Facing Strange Dream” är en del av en ny konsttradition där ansiktsfilter på sociala medier vidgar synen på vad som anses vara konst. I utställningen har Yoyo Nasty målat och animerat fyra ansiktsfilter som inte kan betraktas förrän åskådaren öppnar mobilkameran och placerar sig själv i konstverket. Åskådaren är alltså med och skapar konstverket när hen tar del av det.

– Det har länge varit en dröm att införliva Augmented Reality i min bildvärld för att se hur det kan ge fler människor möjlighet att ta del av min konst. I den här utställningen ska betraktaren fritt kunna leka i gränslandet mellan konst, kropp och teknik. Det ska bli så spännande att se hur besökarna väljer att använda mina filter, säger Yoyo Nasty.

Med start den 23 september kommer besökare kunna gå in i Instagrams filterfunktion och klä sig i Yoyo Nastys filter, och på så sätt stiga in i den digitala utställningen. Verken som samskapas kan sedan skickas till Yoyo som kommer att ställa ut dem på Halebops sajt. Betraktaren tillåts med andra ord att gå från passiv observant till aktiv medskapare.

Utställning är en del av Halebop Creative Call, ett initiativ där Halebop tillsammans med unga kreatörer utmanar traditionella arbetsprocesser. Halebop Creative Call är nu inne på sitt andra år och Yoyo Nasty utgör tillsammans med tre andra kreatörer och kollektiv årets medverkande.

– Yoyo Nasty är ett perfekt exempel på en person som skapar magi inom just sitt område. Hon utmanar en digital teknologi som många tar för given och för oss är det oerhört spännande få att ta del av hur sociala medier kan vara en plattform där konstnärer skapar tillsammans med andra, på riktigt. Det är precis den här typen av nytänkande som vi vill lyfta fram i Creative Call, säger Johanna Sahlman, Head of Halebop.

Yoyo Nastys utställning ”Facing Strange Dream” går att ta del av i Instagrams filterfunktion den 23 september och framåt. De insamlade verken går att se på halebop.se/yoyonasty den 23 september där de uppdateras kontinuerligt.

Canan Yasar, presskontakt Halebop, canan.yasar@obeyapr.se, 070-383 07 48

Yoyo Nasty för Halebop Creative Call.
“Butterfly”, ansiktsfilter av Yoyo Nasty, för Halebop Creative Call.
“Sweet Peach”, ansiktsfilter av Yoyo Nasty, för Halebop Creative Call.
Yoyo Nasty. Foto: John Jamal Gille Columbus
“Snack Time”, ansiktsfilter av Yoyo Nasty, för Halebop Creative Call.