Yrkes-SM i Växjö är avgjort och motorbranschens bästa har korats.

Den 10-12 maj tävlade hundratals ungdomar återigen om vem som är bäst på sitt blivande jobb när Yrkes-SM var tillbaka efter två år i träda. Deltagarna representerade stora delar av landet, från Umeå i norr till Kristianstad i söder. Nu kan vi presentera vinnarna i motorbranschens fem tävlingsgrenar.

Vinnarna i Yrkes-SM 2022

Vinsten och guldmedaljen inom bilskadeteknik gick i år till Tobias Lissborg från Trollhättan, inom fordonslackering gick guldet till Gustav Weber från Falköping, i tävlingsgrenen lastbilsteknik vann Emil Didriksson från Linköping, inom maskinteknik vann Isac Knutsson från Kristianstad och i grenen personbilsteknik gick segern till Daniel Åhman från Uddevalla efter en hård kamp.

Här finns bilder på alla tävlande, här hittar du länk:

De som tävlar har gått ut fordons- och transportprogrammet och jobbar på ett motorbranschföretag. Vi har flera kommentarer från respektive tävlande och vill du intervjua någon av vinnarna så kontakta gärna pressansvarig för kontaktuppgifter.

- Vi är väldigt glada över att just de här unga personerna bestämde sig för att tävla om branschens mest ärofyllda priser. De har fått prestera under press under flera dagar. Tävlingsnivån har varit mycket hög samtidigt som vi har haft en mycket bra stämning. Det är helt klart värdiga vinnare som nu har korats under högtidliga former, säger Johanna Linder som är Projekt- och tävlingsledare vid årets Yrkes-SM för Transportföretagen, IF Metall och Målarna.

- Dessa tävlande är viktiga ambassadörer för hela motorbranschen. Genom att visa sitt engagemang och genom att kunna berätta hur det är att arbeta inom motorbranschen inspirerar de ungdomar att söka sig till branschens utbildningar, säger Johanna Linder.

På frågan hur det känns att återigen kunna träffas och hålla yrkes-SM under normala omständigheter igen, efter pandemin svarar Johanna Linder:

– Fantastiskt – äntligen har vi kunnat genomföra detta inom motorbranschens fem yrkesgrenar! Ett inställt Yrkes-SM 2020 gör att detta varit extra efterlängtat. Nu har vi kunnat visa upp motorbranschens bästa ungdomar och haft besöksrekord under hela evenemanget Yrkes-SM. Att möta alla tävlingssugna ungdomar är alltid lika inspirerande! Vi har också fått väldigt många trevliga besök i vår tävlingsmonter, där vi kunnat berätta mer om motorbranschen och behoven av personal som finns där. Det är verkligen en framtidsbransch med mängder av utvecklingsmöjligheter.

Yrkes-SM arrangeras vartannat år för att väcka intresse för och höja kvaliteten på gymnasieskolans yrkesutbildningar. Motorbranschen fanns representerade med fem yrken: personbilsteknik, bilskadeteknik, lastbilsteknik, maskinteknik och fordonslackering. Totalt deltog ett 60-tal olika yrken vid Yrkes-SM 2022.

Mer om tävlingarna kan man läsa här:
Följ oss på Facebook ) (länk: https://www.facebook.com/motorbranschensyrkestavlingar/
och Instagram (länk: https://www.instagram.com/motorbranschensyrkestavlingar/)

Vinnarna i Yrkes-SM 2022
Vinnarna i motorbranschens Yrkes-SM 2022

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.