Yrkesplugget fick flest antal förstahandssökande gymnasieelever i Uppsala, i förhållande till antalet utbildningsplatser.

18.2.2016 17:08 | Yrkesplugget i Sverige AB

”På Yrkesplugget gläds vi över att så många elever valt att söka till Uppsalas modernaste yrkesgymnasium. Det är tydligt att vår profil med tydlig satsning på IT och en starkt elevfokuserad personal slår igenom i sökbilden

Yrkesplugget är återigen den skola som efter ordinarie sökperiod står med flest antal förstahandsköande i förhållande till antalet utbildningsplatser. "Vi tror att Yrkespluggets idé med små elevgrupper och sammanhållna klasser i en liten skola är avgörande för att eleverna söker oss. Den fina familjära stämningen bidrar säkert också". säger Björn Wallqvist, rektor på Yrkesplugget i Uppsala.

Han tillägger att "Vi arbetar nära branscherna vi utbildar till och tillsammans har vi marknadsfört utbildningar inom Fordon- och transportprogrammet. Först ut var MECKR.se och vi fortsätter under våren med ”BUILDR” och ”TRUCKR”." Samarbetet som är långsiktigt stärker skolan och säkerställer att fler får en anställningen efter examen.

Yrkesplugget har utbildningar inom Bygg- och anläggningsprogrammet och fordon- och transportprogrammet och utbildar bland annat träarbetare, målare, plattsättare, golvläggare, mekaniker och yrkeschaufförer. Alla är yrken där det finns ett stort behov av personal på arbetsmarknaden.”

Vad Yrkesplugget är kan sammanfattas i vår vision; ”Väl förankrade i verkligheten skapar vi anställningsbara elever med möjlighet att få jobb”. På Yrkespluggets Fordonsprogram kan du välja mellan tre programinriktningar; Personbilsteknik, MC-teknik (endast i Bromma) och Transportteknik. På bygg- och anläggningsprogram kan du välja yrken som; anläggare, betongarbetare, glastekniker, golvläggare, håltagare, murare, takmontör, målare, träarbetare och plattsättare. Yrkesplugget startades 2006 av Annelee Bergstrand och Kjell-Ove Moss. Tillsammans har de en mångsidig kompetens och har arbetat med yrkesutbildning i över 18 år. 2010 startades skolan i Uppsala. Yrkesplugget i Sverige AB har som främsta mål en god ekonomi. Verksamhetens eventuella överskott återinvesteras i bolaget för att bibehålla en bra och jämn kvalité på både undervisning och lokaler. Skolan satsar på hög personaltäthet och individuella lösningar för sina elever, vilket är ekonomiskt krävande. Trots det är företagets ekonomi stabil och en eventuell lågkonjunktur möter man med tillförsikt. Den goda ekonomin är ett resultat av effektiv resursanvändning. Men också att både personal och elever använder skolans resurser på ett konstruktivt och bra sätt. Skolans ledning har ett starkt engagemang inom skolutveckling och driver att antal projekt inom området. Man tar också systematiskt emot elever som inte har behörighet till de nationella gymnasieprogrammen. Yrkesplugget är en skola med god kvalitet och bra resultat. Personalomsättningen och sjukfrånvaron är låg och utvärderingar visar att både elever och personal trivs vilket är ett gott tecken på en bra fungerande skola.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Förebilder är en viktig väg att få unga att välja en yrkesutbildning, samarbete mellan skola och näringsliv en annan viktig pusselbit.3.4.2017 07:30Pressmeddelande