Yrkesplugget slår ett slag för Yrkesutbildningens År via sajten "Truckr"

16.3.2016 10:52 | Yrkesplugget i Sverige AB

I vår fortsatta satsning att öka intresset för yrkesutbildningar har vi skapat olika varumärken för våra utbildningsprogram. Nu lanserar vi www.truckr.se i syfte att blivande gymnasieelever blir inspirerade att välja utbildningen till yrkesförare. Vår tanke är att detta skall bli en av flera inspirationsplatser för de elever som står inför sina gymnasieval. Vi har träffat tidigare elever från Yrkesplugget på deras nuvarande arbetsplatser för att ge dem ett utrymme att berätta vad deras utbildning lett fram till, hur de trivs och vad de tänker om framtiden.

Truckr varumärke

Yrkesplugget firar i höst 10 år som friskola med inriktning på yrkesutbildning på gymnasienivå och vuxenutbildning. Vi har sedan starten yrkesutbildat omkring 1500 elever.

Genom satsningen på Truckr (www.truckr.se) för blivande yrkesförare och tidigare lanserade Meckr (www.meckr.se) för blivande personbilsmekaniker, hoppas vi nå ännu fler elever i för-gymnasial ålder. Framförallt de elever som är osäkra på sina val till gymnasieskolan.

Det är vår uppfattning att det pratas mycket om yrkesutbildningar på olika nivåer och vikten av de finns. Men, vår uppfattning är också att detta prat inte alltid når de rätta mottagare, det vill säga eleverna.

Vi uppmanar nu andra skolor att följa vårt exempel. Att låta tidigare elever komma till tals och bli inspiratörer på ett eller annat sätt. Antingen så som vi på Yrkesplugget gör, genom olika webbplatser, film, annonser och annan marknadsföring eller på något annat sätt.

Vår tes är, ju fler som gör ju större effekt skapas!

Walk the talk - Yrkesutbildningens År 2016

Truckr varumärke
Annelee Bergstrand Rektor Yrkesplugget Bromma & ägare
Björn Wallqvist Rektor Yrkesplugget Uppsala

Vad Yrkesplugget är kan sammanfattas i vår vision; ”Väl förankrade i verkligheten skapar vi anställningsbara elever med möjlighet att få jobb”. På Yrkespluggets Fordonsprogram kan du välja mellan tre programinriktningar; Personbilsteknik, MC-teknik (endast i Bromma) och Transportteknik. På bygg- och anläggningsprogram kan du välja yrken som; anläggare, betongarbetare, glastekniker, golvläggare, håltagare, murare, takmontör, målare, träarbetare och plattsättare. Yrkesplugget startades 2006 av Annelee Bergstrand och Kjell-Ove Moss. Yrkesplugget i Sverige AB har som främsta mål en god ekonomi. Verksamhetens eventuella överskott återinvesteras i bolaget för att bibehålla en bra och jämn kvalité på både undervisning och lokaler. Skolan satsar på hög personaltäthet och individuella lösningar för sina elever, vilket är ekonomiskt krävande. Trots det är företagets ekonomi stabil och en eventuell lågkonjunktur möter man med tillförsikt. Den goda ekonomin är ett resultat av effektiv resursanvändning. Men också att både personal och elever använder skolans resurser på ett konstruktivt och bra sätt. Skolans ledning har ett starkt engagemang inom skolutveckling och driver att antal projekt inom området. Man tar också systematiskt emot elever som inte har behörighet till de nationella gymnasieprogrammen. Yrkesplugget är en skola med god kvalitet och bra resultat. Personalomsättningen och sjukfrånvaron är låg och utvärderingar visar att både elever och personal trivs vilket är ett gott tecken på en bra fungerande skola.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Förebilder är en viktig väg att få unga att välja en yrkesutbildning, samarbete mellan skola och näringsliv en annan viktig pusselbit.3.4.2017 07:30Pressmeddelande