Yrkesplugget vann 100 000 kr

Jesper Ström, APL-ansvarig och lärare på Yrkesplugget Bromma nominerade sin skola till en annorlunda tävling. Kamasa Tools och Autoexpertens kontaktade under hösten 2015 alla Sveriges 170 fordonsgymnasium och uppmanade dem att nominera varför just deras skola skulle vinna en prischeck på 100 000 kr. De fyra skolorna som valdes ut presenterades på Yrkes-SM i Malmö. Jespers nomineringen gjorde Yrkesplugget till en av vinnarna.

Björn Wallqvist, rektor på Yrkesplugget Uppsala med prischecken

Jespers nominering till tävlingen:

Yrkesplugget jobbar långsiktigt med att utbilda bilmekaniker/tekniker. Ungdomar i dag väljer inte fordonsteknik i samma utsträckning som tidigare. Detta kan bli ett samhällsproblem. Vi jobbar aktivt med branschen för att göra utbildningen attraktiv och vi gör det med lärare som har erfarenhet av teknik i dagens bilar.Tekniker från tex Volvo, BMW, VW är regelbundet på besök i skolans verkstad för att hjälpa till att förbereda elever för apl. Med kvalitets verktyg så blir det tydligare att det är en bransch att satsa på.Yrkesplugget har ett driv att förbättra utbildningen för morgondagens mekaniker.

Intresse motivation engagemang driver oss att locka ungdomar till bil branschen.

Att ha moderna och exklusiva verktyg skulle hjälpa oss att driva utbildningen framåt.

Vi tycker att elever ska få en gedigen grund att stå på innan man går på apl/praktik.

Att då få jobba med samma verktyg på skolan som man sen ser på företagen är bra.

Yrkesplugget I Brommas arbete med företagen har nu gjort att vi ser en trend till att många föräldrar till ungdomar gillar vårt sätt att jobba,och att branschen är med för att i framtiden kunna rekrytera nya medarbetare.Nya verktyg skulle vara fantastiskt för att kunna göra jobbet om än bättre.

Jesper Ström

Lärare / APL-ansvarig - jesper.strom@yrkesplugget.se - 076-768 89 90

Björn Wallqvist, rektor på Yrkesplugget Uppsala med prischecken

Yrkesplugget startades 2006 av Annelee Bergstrand och Kjell-Ove Moss. Tillsammans har de både mångsidig och stor kompetens inom området yrkesutbildningar. 2010 startades Yrkespluggets andra skola, i Uppsala.

Yrkespluggets personal har tillsammans arbetat fram gemensamma kärnvärden och kvalitetsmål. De skall genomsyra hela verksamheten och vara ett stöd i vårt dagliga arbete.

Motorbranschen & IF Metall certifierar Sveriges första friskola att bli Motorbranschcollege19.6.2018 15:21Pressmeddelande