Yrkesskicklige Peter Ståhl uppmärksammas med bronsavtryck efter 40 år på Einar Mattsson

I ett av Stockholms största privata fastighetsbolag, Einar Mattsson, finns ovanligt många mångåriga medarbetare. Familjebolaget har i årtionden varit en trivsam arbetsplats med möjlighet att yrkesväxla inom koncernen. Nu har Peter Ståhl arbetat över 40 år och uppmärksammas därför särskilt med en plakett i brons. Plaketten har nu placerats synligt på en av familjens fastigheter, kvarteret Uven Större 6, som byggdes samma år som Peter anställdes.

Peter Ståhl var 23 år gammal när han började arbeta på Einar Mattsson. Han inledde sin yrkesbana som snickare, men har under sina år även arbetat på serviceavdelningen, ansvarat för fastighetsunderhålls-gruppen och arbetat som besiktningsman. Med sin stora yrkesskicklighet och sitt engagemang är han en mycket uppskattad kollega som arbetat med tre generationer familjeföretagare.

Enligt tradition uppvaktas alla jubilarer på Einar Mattsson. De medarbetare som arbetat en längre tid i bolaget uppmärksammas i samband med sina 15-, 25- och 30-årsjubileum. Peter har i samband med dessa jubileer tagit emot såväl manschettknappar silver och guld, som en tårtspade i form av en murslev. För de som arbetat så länge som 40 år har gåvorna sett olika ut. Nu behövde en ny tradition införas på Einar Mattsson

Einar Mattsson lät därför gjuta av Peters handavtryck i brons, som sedan monterades i en fastighetValet av fastighet blev kv. Uven Större 6, en fastighet som byggdes samma år som Peter började – år 1979.

– Jag vill rikta ett stort tack till Peter för de insatser du gör och har gjort i mer än fyrtio år. Det är värdefullt för oss att så bra medarbetare, med så stort engagemang, som under så lång tid bidrar till vår framgång, säger koncernchef Stefan Ränk.

Nu har plaketten med handavtrycket monterats i kvarteret Uven på Brännkyrkagatan 75 och finns att se i fastighetens entré. Handavtrycket avtäcktes högtidligen den 22 april. Vid avtäckningen deltog en begränsad men engagerad skara personer däribland koncernchef Stefan Ränk som deltog digitalt.

Pågående grundförstärkning i Hovings Malmgård6.7.2021 06:06:00 CEST | Blogginlägg

På inrådan från Stockholms stad förvärvade Einar Mattsson år 2000 tomträtten till kvarteret Sommaren 10. I samband med övertagandet av tomträtten fick Einar Mattsson en markanvisning vilket var en förutsättning för att kunna finansiera upprustningen av malmgården. Det har hela tiden varit vår ambition att rusta upp malmgården och då göra det samtidigt som vi ger ett tillskott av nybyggnation i någon form. Just nu genomför vi en grundförstärkning av själva malmgården.

Einar Mattsson – en trygg stad är en attraktiv stad 28.6.2021 14:06:12 CEST | Blogginlägg

Einar Mattsson-koncernen förfogar över hela värdekedjan med eget projektbolag och byggbolag, egen förvaltning och ett långsiktigt ägande. Här råder inga tvivel om att trygga och trivsamma bostadsområden utgör grunden för en attraktiv och hållbar stad. För att bäst berätta fördelarna med vår värdekedja, så intervjuade vi tre skarpa medarbetare från Einar Mattsson Projekt AB; affärsutvecklingschef Li Cederwall Frizzo, senior affärsutvecklare Lisa Isberg och projektutvecklingschef Sara Albrecht Merkel.

”Einar Mattsson vill hela tiden framåt, följer med i tiden och utvecklas” — fredagsporträttet med Jeanette Skierus18.6.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Systemekonom Jeanette Skierus är i princip född in i företaget. Med sin tidiga karriärstart tillhör hon den lilla skara som hann arbeta med Einar när han levde. Hon är en synnerligen kreativ person även privat och har strävsamt jobbat sig upp genom koncernen. Jeanettes egen ekonomi-erfarenhet och blick för helheten gör henne till en utmärkt systemekonom.

”Einar Mattsson vill på riktigt lämna efter sig fastigheter alla kan vara stolta över” – fredagsporträttet med Martin Berglund11.6.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Han förmedlar trots högt arbetstryck en känsla av stort lugn. Med denna approach tar sig Martin an försäljningsansvaret för de stora bostadsprojekt som Einar Mattsson uppför med eget byggbolag. Hans vardag är fylld av jobb, barn, familj, vänner och bollar och det blir inte många minuter över till någon bokläsning. Här är vår metodiske teamspelare Martin Berglund: