Bergstrands Utbildningar

Yrkesskola startar arbetsförmedling

Arbetsförmedling är kanske ett för stort ord. Men i dessa Covid tider vill Yrkesplugget på något sätt stötta de företag där man utvecklat ett samarbetade gällande praktikplatser. Detta resulterade i webbplatsen "Träffpunkt Jobb". En plats där samarbetsföretag erhåller kostnadsfri annonsering i jakten på arbetskraft. Samtidigt blev det en plats där elever på skolan kunde lägga upp egna annonser, i sin jakt på ett arbete.

Idén till webbplatsen kom efter alla beslut om nedstängningar och mötesförbud. Tidigare vårar har Yrkesplugget haft både jobbmässor och företag som besökt skolan i syfte att rekrytera  bland avgångseleverna. Men i år fick alla dessa aktiviteter som sagt ställas in, på grund av Covid.

- Vi tänkte initialt på att bara göra något för våra samarbetspartners, de företag som tar emot praktiserande elever. I utvecklandet kom vi dock raskt fram till att detta också kunde bli en bra plattform för elever som själva ville annonsera efter jobb. "Säger Börje Lundén, marknadschef på Yrkesplugget i Sverige AB".

För att de elever som publicerade egna annonser i jakten på jobb inte skulle bli "uthängda" valde skolan att lägga dessa bakom ett lösenord, som bara delas ut till de företag de har ett samarbete med.

Det man fick på köpet var en marknadsplats även för de elever som går första och andra året på gymnasiet samt de vuxelever som under utbildningen söker extra jobb, en riktigt bra bonus.

- Vi hoppas att detta kan vara en byggkloss bland andra, som hjälper företag samt elever på arbetsmarknaden. "Avslutar Börje Lundén".

Börje Lundén marknadschef på Yrkesplugget

Bergstrands Utbildningar
Hammarby Kajgata 12

08 607 10 50https://bergstrandsutbildningar.se/

Yrkesplugget startades 2006 av Annelee Bergstrand och Kjell-Ove Moss. Tillsammans har de både mångsidig och stor kompetens inom området yrkesutbildningar. 2010 startades Yrkespluggets andra skola, i Uppsala. 2018 startades Yrkesplugget Arlanda och 2020 Yrkesplugget SFI i Uppsala.

Följ Bergstrands Utbildningar

Senaste pressmeddelandena från Bergstrands Utbildningar