Ystad Hamn digitaliserar verksamheten med stöd av Hogias system

Ystad Hamn är Sveriges tredje största hamn för färjepassagerare och landets femte största när det gäller lastfordon. Hamnen hanterar årligen över två miljoner passagerare och 300 000 lastbilar och trailers. Hogia levererar nu ett terminalsystem som kommer att digitalisera hamnens administrativa och operationella arbete.

Översikt Ystad Hamn

- Vår verksamhet växer, med stadigt ökande volymer av gods, lastfordon och passagerare. Vi behöver ett system som säkerställer en hög kvalitet och därigenom ökad trygghet för våra kunder och deras kunder, säger Björn Boström, VD på Ystad Hamn.

Hogias terminalsystem kommer också att fungera som ett informationsnav i kommunikationen mellan hamnen och deras kunder vilket både förenklar och sparar viktig tid i det dagliga arbetet.

– I dag kan vi följa upp våra volymer månadsvis med hjälp av statistik från rederierna. Med Hogias terminalsystem har vi större möjlighet att kontinuerligt följa upp dessa volymer och att utifrån dem planera vår verksamhet mer dynamiskt, avslutar Björn Boström.

– Det här är början på samarbetet med Ystad Hamn och vi ser fram emot att få vara en del av deras tillväxt och digitaliseringsresa, säger Mathias Lindell, bolagschef på Hogia Terminal Systems.

Översikt Ystad Hamn
Björn Boström, VD Ystad Hamn
Mathias Lindell, bolagschef Hogia Terminal Systems AB

Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se.

Ny AI-funktion från Hogia förutser antalet passagerare i kollektivtrafiken20.8.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kollektivtrafiken har drabbats hårt av coronapandemin. Hur ska kollektivtrafikresandet upplevas som tryggt igen? Hogias nya AI-funktion för passagerarprognoser kan bli en del av lösningen. Den kan ge prognoser över hur många passagerare som kommer att finnas ombord på enskilda turer, både i närtid och i ett längre perspektiv. Resenärer kommer att kunna planera sitt resande i förväg och välja de turer som har lägst beläggning.

Region Örebro län blir ny kund till Hogia12.8.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hogia har vunnit en upphandling med Region Örebro län om att leverera en central plattform som ska integrera alla informationssystem inom kollektivtrafiken i regionen. Hogias plattform PubTrans blir navet för all trafikinformation och kommer att göra det enklare att förmedla rätt information i rätt tid till kollektivtrafikresenärerna. Hogia PubTrans kommer även att medföra större teknisk flexibilitet. Befintliga angränsande system hos Region Örebro Län kan anslutas till plattformen, och nya system kan läggas till i den takt verksamheten utvecklas, utan att behöva ta hänsyn till inlåsningseffekter.

Hogia blir leverantör till det kanadensiska färjerederiet CTMA Traversier16.6.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det kanadensiska färjerederiet CTMA Traversier Ltée (CTMA) har nu driftsatt sitt nya boknings- och biljettsystem BOOKIT från Hogia Ferry Systems. Avtalet undertecknades hösten 2020. CTMA trafikerar flera rutter i provinsen Quebec, bland annat en linje mellan ön Prince Edward och ögruppen Madeleine, en kryssningslinje från Montréal till ögruppen Madeleine och ett fraktfartyg som betjänar öarna. CTMA har tre färjor som trafikerar de olika linjerna.

Ny funktion från Hogia automatiserar rapportering av farligt avfall till Naturvårdsverket9.6.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan november 2020 är det krav på att rapportera in farligt avfall till Naturvårdsverkets elektroniska avfallsregister. Det ger Naturvårdsverket och tillsynsmyndigheter en tydligare bild över det farliga avfallets väg genom landet. Nu lanserar Hogia en funktion som automatiserar rapporteringen till Naturvårdsverket. Förutom att spara mycket tid minskar den även risken för fel.

Hogia levererar trafikinformationssystem till Region Västmanland20.5.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hogia har vunnit en upphandling med Region Västmanland om att leverera ett system för trafikinformation för hela regionens busstrafik. Hogias system kommer att utgöra navet i verksamheten och förse trafikledning, förare och resenärer med en komplett bild av kollektivtrafiken i realtid, men även kunna leverera prognoser. Varje dag görs 38 000 resor med kollektivtrafiken i Västmanland.

Hogia och Bellmans i test för ökad digitalisering16.4.2021 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan hanteringen av kvitton i samband med transporter från grustäkter digitaliseras? Det har Hogia testat tillsammans med Bellmans Åkeri och Entreprenad, som är en del av Bellman Group. De papperskvitton som normalt kvitterar ut lasten har i testet kompletterats med en qr-kod som föraren skannar. All information om lasten hamnar automatiskt på körordern. Det medför att hanteringen går snabbare och minimerar risken för fel.