Hogia AB

Ystad Hamn digitaliserar verksamheten med stöd av Hogias system

Dela

Ystad Hamn är Sveriges tredje största hamn för färjepassagerare och landets femte största när det gäller lastfordon. Hamnen hanterar årligen över två miljoner passagerare och 300 000 lastbilar och trailers. Hogia levererar nu ett terminalsystem som kommer att digitalisera hamnens administrativa och operationella arbete.

Översikt Ystad Hamn
Översikt Ystad Hamn

- Vår verksamhet växer, med stadigt ökande volymer av gods, lastfordon och passagerare. Vi behöver ett system som säkerställer en hög kvalitet och därigenom ökad trygghet för våra kunder och deras kunder, säger Björn Boström, VD på Ystad Hamn.

Hogias terminalsystem kommer också att fungera som ett informationsnav i kommunikationen mellan hamnen och deras kunder vilket både förenklar och sparar viktig tid i det dagliga arbetet.

– I dag kan vi följa upp våra volymer månadsvis med hjälp av statistik från rederierna. Med Hogias terminalsystem har vi större möjlighet att kontinuerligt följa upp dessa volymer och att utifrån dem planera vår verksamhet mer dynamiskt, avslutar Björn Boström.

– Det här är början på samarbetet med Ystad Hamn och vi ser fram emot att få vara en del av deras tillväxt och digitaliseringsresa, säger Mathias Lindell, bolagschef på Hogia Terminal Systems.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Översikt Ystad Hamn
Översikt Ystad Hamn
Ladda ned bild
Björn Boström, VD Ystad Hamn
Björn Boström, VD Ystad Hamn
Ladda ned bild
Mathias Lindell, bolagschef Hogia Terminal Systems AB
Mathias Lindell, bolagschef Hogia Terminal Systems AB
Ladda ned bild

Om

Hogia AB
Hogia AB



Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Läs mer på www.hogia.se.

Följ Hogia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hogia AB

Hogia och Bellmans i test för ökad digitalisering16.4.2021 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Hur kan hanteringen av kvitton i samband med transporter från grustäkter digitaliseras? Det har Hogia testat tillsammans med Bellmans Åkeri och Entreprenad, som är en del av Bellman Group. De papperskvitton som normalt kvitterar ut lasten har i testet kompletterats med en qr-kod som föraren skannar. All information om lasten hamnar automatiskt på körordern. Det medför att hanteringen går snabbare och minimerar risken för fel.

Hogia och Kivra i gemensamt initiativ för Agenda 203024.2.2021 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 2018 samarbetar Hogia och Kivra för att verka för en hållbar samhällsutveckling. En del av intäkterna från den gemensamma distributionstjänsten doneras till hållbarhetsprojekt inom IT och entreprenörskap. Nu höjs ambitionsnivån och de båda företagen blir global partner till den ideella organisationen Reach for Change. Målet är att utöka organisationens verksamhet så att effekten av stödinsatserna tiodubblas och når 30 miljoner barn till 2030.

Hogia levererar stöd för hantering av godsflöden till Södertälje Hamn14.1.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Nu kommer det att bli enklare för hamnar och terminaler att hantera stora volymer av gods. Hogia lanserar en mobil applikation som digitaliserar manuella arbetsmoment och ger ökad operationell kontroll. Först igång med applikationen är Södertälje Hamn, som ska använda den för lossning och lastning av importbilar. En tredjedel av Sveriges nybilsimport, ungefär 120 000 bilar, levereras årligen till hamnen. Stora delar av hanteringen kan nu automatiseras.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum