Ytterligare 2 559 kilometer säkert elnät

- Under 2017 vädersäkrade E.ON 2 559 kilometer elnät. Vi ser att nyttan är stor av att vi gräver ner eller isolerar våra elledningar. Än mer glädjande är kanske att vi kommer att ha vädersäkrat lokalnätet vid utgången av år 2022, säger Daniel Ohlin, chef för lokalnätet inom E.ON.

E.ON har främst sitt elnät på landsbygden. Det är också här extrema väder drabbar elnätet som mest.

- Från 2005 har vi ökat takten betydligt när det gäller investeringarna i elnätet. Sedan dess har vi vädersäkrat 35 791 kilometer elledningar. Det är nästan ett helt varv runt jorden, säger Daniel Ohlin.

Det är tydligt hur mycket bättre elleveranser blivit där elnätet är vädersäkrat. Cirka 80 procent har grävts ner, resten har isolerats.

På landsbygden är det framför allt ökad leveranssäkerhet som står i fokus för investeringarna, men även omställning av energisystemet till mera förnybart. I städerna är det kapaciteten som står i fokus, vid sidan om energiomställningen.

- Viktigt är också de stora investeringar som görs i regionnätet, de riktigt stora ledningarna. Här färdigställdes projekt under 2017 till en total investering på 1,1 miljard, fortsätter Daniel Ohlin.

E.ON är en av Sveriges största investerare. En mycket stor del av investeringarna genererar nya arbetstillfällen, främst på den svenska landsbygden. Det finns beräkningar som säger att för varje 2 – 4 miljoner kronor i investering, skapas ett årsarbete. E.ON har de senaste tio åren investerat 2 – 3,5 miljarder varje år i sitt elnät.

Rekordstark försäljning av solceller från E.ON11.9.2018 10:04Pressmeddelande

Antalet installerade solceller växer snabbt i Sverige och försäljningen av solceller från E.ON har varit rekordstark det här året. Under 2018 beräknas försäljningen till privatpersoner och mindre företagskunder att öka med upp emot 250 procent jämfört med 2017. Genom att vara med före, under och efter installationen gör E.ON det tryggt och enkelt för kunden att skaffa solceller och i höst lanseras dessutom en unik app som gör det möjligt att följa produktion, konsumtion och hur lönsam solcellsinvesteringen är.

Stockholms biogassatsning invigd idag30.8.2018 14:49Pressmeddelande

Idag invigdes E.ONs biogasanläggning, som den första etappen av framtidens kretslopps-anläggning, vid Högbytorp i Upplands-Bro. På plats var bland annat E.ONs Sverigechef Marc Hoffmann, Camilla Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro kommun och statssekreterare på miljö- och energidepartementet Per Ängquist, som poängterade det positiva med en anläggning kopplat till en cirkulär ekonomi där restprodukter nyttjas som resurs.

Givewatts och E.ON i samarbete om klimatkompensation29.8.2018 08:00Pressmeddelande

Givewatts hjälper Östafrika att gå från fotogen och ved till en modern och effektiv energilösning. Nu går E.ONs Gasolverksamhet in som en viktig partner i detta arbete. - En spis och en lampa från Givewatts minskar utsläppen av koldioxid med cirka 10 ton. Samtidigt effektiviseras matlagningen, avskogningen minskar, unga får en ordentlig lampa att läsa vid för att bättre klara skolan och hushållen sparar in 2 300 kronor om året i bränslekostnader för varje spis och lampa, säger Emil Hellström på Givewatts i Stockholm.