Ytterligare en supertorsdag när Lidl öppnade butiker på Lidingö och i Växjö

Lidl fortsätter att växa och öppnade under torsdagen butiker på Lidingö och i Växjö. Därmed har Lidl 189 butiker i Sverige och är på god väg att nå målet 200 butiker 2020. Båda butiksöppningarna lockade hundratals nyfikna kunder.

Lidlingö! Öns första Lidls invigdes av distriktschef Andreas Jansson, butikschef Christian Moberg och Försäljningschef Jens Claesson

Samtidigt som Lidl söker fler lägen över hela landet, öppnar nya butiker på löpande band. Förutom dagens öppningar på Lidingö och i Växjö har Lidl under 2019 öppnat butiker i Caroli i Malmö, Solna Centrum, Vårby, Strängnäs, Råå i Helsingborg, Kista Galleria och Frölunda.

- Vår första butik på Lidingö och vår tredje butik i Växjö är båda mycket viktiga för Lidl. Det känns enormt roligt att återigen kunna öppna två butiker på samma dag, särskilt när de varit så efterlängtade. Jag vill tacka alla medarbetare som gjort ett fantastiskt jobb som innebär att vi nu kan välkomna ännu fler kunder i olika delar av landet att ta del av vårt erbjudande om varor av högsta kvalitet till bästa pris, säger Sebastiano Sacilotto Försäljningsdirektör Lidl Sverige.

Butikerna på Lidingö och i Växjö har försäljningsytor på cirka 1 000 kvadratmeter respektive 1 300 kvadratmeter. Båda butikerna har anpassats och byggts enligt Lidls butikskoncept med ljusa och luftiga butiker med en stor bake-off med nybakat bröd och ett fräscht frukt- och grönt-torg.

Genom smart logistik minskas antalet transporter till och från butiken. Butikerna får endast en leverans per dag, något som medför signifikant mindre utsläpp och bullerstörningar då alla varor som behövs transporteras i samma bil.

Lidls sortiment präglas av hållbarhet med en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor. Lidl är idag en av de aktörer vars försäljning av ekologiska produkter ökar mest och under 2018 växte även det ekologiska sortimentet med 75 procent.

Grattis till Växjö som har fått sin tredje Lidl-butik
Sebastiano Sacilotto, Försäljningsdirektör Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.