Ytterligare ett år med realt sänkta hyror i Uppsala

Fastighetsägarna MittNord har kommit överens med Hyresgästföreningen om att justera hyran för omkring 1 700 hushåll i Uppsala kommun med 1,85 procent från och med den 1 februari i år. – Överenskommelsen innebär en real sänkning av hyran i förhållande till Riksbankens inflationsprognos för nästa år. Det är en dålig signal för långsiktigt ägande av hyresrätter, säger Peter Sörman, näringspolitisk chef.

Tidigare i höstas yrkade Fastighetsägarna MittNord på en justering av den generella hyresnivån med 3,3 procent från 1 januari. Detta grundade sig på Riksbankens inflationsprognos samt den förväntade positiva utvecklingen av samhällsekonomin och bostadskonsumenternas köpkraft.

– Vi har tvingats att acceptera en justering på 1,85 procent från den 1 februari eftersom Hyresgästföreningen nyttjat sitt veto i förhandlingen. Eftersom det saknas en oberoende medlingsfunktion dit privata hyresvärdar kan gå då förhandlingen inte kommer framåt har vi valt att teckna överenskommelsen, säger Peter Sörman.

Om parterna inte kan enas vid förhandlingsbordet om justeringen av hyran blir det ingen höjning alls. I avsaknad av oberoende medlingsfunktion kan Hyresgästföreningen vänta ut hyresvärden eller erbjuda en justering som inte motsvarar den samhällsekonomiska utvecklingen. Hyresgästföreningens veto innebär att hyresvärden tvingas välja mellan att acceptera budet eller lämna hyran oförändrad.

– Överenskommelser under inflationsprognosen är långsiktigt förödande för hyresrätten. Under de senaste åren har Hyresgästföreningen utnyttjat detta veto maximalt för att hålla justeringarna låga.En del hyresgäster är säkerligen nöjda, men för hyresvärdar som vill förvalta hyresrätter och utveckla desamma är det mycket dåliga nyheter. Vi hoppas att Hyresgästföreningen ska inse detta, annars måste lagen ändras för att skapa en jämbördig förhandling, säger Peter Sörman.

Hyresnivån i Stockholm behöver höjas med 3,5 procent under 202011.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hyresrätten spelar en viktig roll för dynamiken på arbetsmarknaden och för Stockholms möjlighet att agera motor för landets ekonomiska tillväxt. Ska denna dynamik fungera måste hyresutvecklingen tillåtas att följa den samhällsekonomiska utvecklingen. Enligt Fastighetsägarna Stockholm behöver den allmänna hyresnivån i Stockholmsregionen i så fall höjas med 3,5 procent under 2020.

Stadskärnorna växer när innehållet förändras27.6.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Cityindex är en kartläggning av den kommersiella utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt under 2018. Om det var näst intill stiltje gällande stadskärnornas totala utveckling så hände det desto mer i de olika branscherna. Hotell och kommersiell service växte starkast medan sällanköpsvaruhandeln hade det tuffare. Storstäderna uppvisade starkast tillväxt samtidigt som medelstora städer hade en negativ utveckling. Stadskärnorna i Svealand och Götaland hade en positiv utveckling medan stadskärnorna i Norrland backade.

Ny handbok ska göra inomhusmiljön bättre26.6.2019 14:49:25 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna släpper en nyutgåva av boken God inomhusmiljö – en handbok för fastighetsägare. Boken är framtagen i samarbete med branschrepresentanter och riktar sig främst till mindre fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Med sin grundliga genomgång av regelverk och av tekniken som påverkar inneklimatet samt med konkreta checklistor och tips fungerar handboken som en branschguide för hur man skapar en god inomhusmiljö.