Ytterligare fyra dataspelbolag i Göteborg omfattas nu av kollektivavtal

Med start idag omfattas ytterligare fyra dataspelsföretag i Göteborg av Unionens kollektivavtal. Det är när företagen Zoink, Guru Games och Image & Form fusioneras med Thunderful Development som medarbetarna även får ett efterlängtat kollektivavtal.

– Det är en stor trygghet att vi äntligen får kollektivavtal. Det finns en bild av att anställda inom kreativa yrken ska vara nöjda med att få jobba med sin passion - men vi vill såklart ha samma rättigheter som anställda inom andra branscher, säger Alexandra Dahlberg, arbetsplatsombud på spelutvecklarföretaget Zoink.

I nästan fem år har Unionen och arbetsplatsombuden på Zoink fört samtal med arbetsgivaren om att teckna kollektivavtal. Och i samband med att Zoink tillsammans med Guru Games och Image & Form blir en del av Thunderful Development har arbetsgivaren beslutat att teckna avtal.

–Vi tryckte på värdet av att ha ett kollektivavtal så att det blir tydligt och rättvist vilka villkor som gäller inom hela företaget. Vilket arbetsgivaren såg vinningen med, säger Yvonne Lo-Alfredsson, ombudsman Unionen.

Trots att dataspelbranschen har en enorm omsättning och är en av Sveriges största exporter är det fortfarande ovanligt med kollektivavtal. Det är något som Unionens ordförande Martin Linder vill ändra på.

– Vi kommer att verka för fler avtal i branschen. Ett kollektivavtal leder till bättre villkor och större inflytande på arbetsplatsen. Jag blir inte förvånad om fler spelföretag ser fördelarna med att teckna avtal, säger Martin Linder, förbundsordförande Unionen.

–Nu hoppas jag att vårt lyckade exempel inspirerar andra som också vill ha kollektivavtal på arbetsplatsen, säger Alexandra Dahlberg.

Zoink, Guru Games och Image & Form övergår till Thunderful Development AB den 1 oktober och tecknar samtidigt kollektivavtal med Unionen. I samband med det planerar även medlemmarna även att bilda en Unionenklubb.

Alexandra Dahlberg, arbetsplatsombud på Zoink
alexandra@zoinkgames.com