Ytterligare OS-kvaltävlingar i judo ställs in

Den senaste OS-kvaltävlingen i Rabat ställdes in i helgen. Nu meddelar Internationella judoförbundet (IJF) alla OS-kvaltävlingar fram till 30 april ställs in till följd av coronavirusets utveckling i världen. De kvaltävlingar som påverkas är Ekaterinburg Grand Slam, Tbilisi Grand Prix och Antalya Grand Prix.
Marcus Nyman (blått) mot Axel Clerget från Frankrike i bronsmatchen på VM 2019. Foto: Emanuele Feliciantonio.

-       Vi hade planerat att åka till tävlingarna i Ryssland och Turkiet men nu blir det inte så. Det ställer till det oerhört för alla men det är ju samma förutsättningar för alla. Nu vet vi i alla fall hur det ser ut två månader framöver och kan planera utefter det, säger landslagschef Robert Eriksson.

Samtliga svenskar på kvalplats

Anna Bernholm och Tommy Macias ligger så högt upp på rankninglistan att deras OS-platser i stort sett är säkrade. Robin Pacek, Marcus Nyman och Joakim Dvärby ligger precis ovanför kvalgränsen och skulle behöva fler kvalpoäng för att stärka sina positioner.

-       Nu är ju kvalet pausat och för vår del är det egentligen bra för just nu är alla fem inkvalade, men vi får se hur det blir, säger Eriksson.

OS-kvalets fortsättning är oviss

Efter den 30 april finns det endast två kvaltävlingar kvar, Baku Grand Slam och Doha Masters, innan OS-kvalet tar slut i mitten på maj. Om det kommer att läggas till fler kvaltävlingar är ännu inte bestämt.

-       Det går en Grand Prix i Budapest i juni som de har pratat om att göra om till Grand Slam och ha med i kvalet, men det är inte bekräftat än. Därefter finns det inga tävlingar kvar innan OS och jag tror att det blir svårt att lägga till fler med så kort varsel och så nära in på OS, kommenterar Eriksson.