​Ytterligare stöd till torkdrabbade i Somalia och Etiopien

Den svåra torkan på Afrikas horn leder fortsatt till allt fler människor drabbas av svår undernäring. Svenska kyrkan anslår nu ytterligare medel till drabbade i Somalia och Etiopien. Insatserna består bland annat av tillgång till rent vatten och förebyggande av sjukdomsspridning.

Rent vatten är livsavgörande för befolkningen i Uusgure, Puntland. Foto: Håvard Bjelland /Kirkens Nødhjelp

Somalia
Sedan mitten av 2015 har Somalia återkommande drabbats av torka, översvämningar och sjukdomsutbrott. Situationen förvärras av den utdragna konflikt som pågår i landet och som redan tvingat många på flykt. FN räknar med att 6,2 miljoner människor, halva landets befolkning, är i behov av humanitärt stöd och att 1,2 miljoner barn kan drabbas av akut undernäring.

Svenska kyrkans lokala partner stödjer några av de värst drabbade människorna som lever i Puntland regionen. Det handlar bland annat om vattenleveranser och att hålla utbildningar kring hygien för att förhindra sjukdomsspridning. Svenska kyrkan har tidigare i år anslagit sammanlagt fyra miljoner kronor till arbetet i Somalia, nu utökas stödet med en miljon kronor.

Etiopien
Den etiopiska regeringen räknar med att 7,8 miljoner människor är i behov av matförsörjning för att överleva torkan. Över 9 miljoner människor har en osäker tillgång till rent vatten. Även om läget förbättrats på vissa håll i landet är det fortsatt svårt och har förvärrats på andra håll.

Den akuta bristen på vatten drabbar både människor och djur. Det smutsiga vattnet gör att sjukdomar sprids och djuren dör av uttorkning. Svenska kyrkans lokala partner arbetar med att bygga och reparera vattensystem för både människor och djur, samt bevattningssystem för odlingar. Svenska kyrkan har tidigare anslagit en miljon kronor till detta arbete och utökar nu stödet med en miljon kronor.