Zebastian Modin redo för premiär: "Går igång på konkurrensen"

Världscupen 2019/2020 blir tuffare än någonsin. "Jag drivs av att andra blir bättre", säger Zebastian Modin inför säsongspremiären.

Zebastian Modin under världscupen i Östersund under förra säsongen. Här med Jerry Ahrlin som guide.

Imorgon, torsdag, inleder Zebastian Modin och övriga landslaget i längdskidåkning äntligen världscupen i norska Lillehammer.

– Jag är väldigt osäker på min status och räknar inte med någon pangform. Min förhoppning är att kunna göra en stabil inledning av säsongen, för att växa in i den, och vara som bäst i mars, när världscupavslutningen går på hemmaplan.

Han har vunnit den totala världscupen tre säsonger i rad. Men till skillnad från de tidigare säsongerna har årets säsong inga stora mästerskap inom längd, vilket gör att fokus hos åkarna ligger på världscupen. Dessutom är Ryssland tillbaka med tio vassa åkare i Modins klass.

– Jag går igång på konkurrensen. Det är bara kul och jag drivs av att folk blir bättre hela tiden, och att det kommer bli väldigt många bra och tuffa tävlingar under vintern.

Fjärde raka?
Blir det då fjärde raka världscupsegern eller inte? Om du frågar Zebastian är det inte det som säsongens huvudfokus.

– Jag vill hitta fullträffarna. Den totala världscupen är alltid viktig, och visar på en jämnhet, men viktigast är att hitta de där riktiga topparna, det är det jag vill ta med mig från säsongen, då det är förmågan att åka riktigt fort i vissa lopp som krävs för medaljer vid VM och Paralympics. Världscupen i Östersund i mars hoppas jag blir en av dessa toppar, avslutar Modin.

Invitational games och ambitionen om folkhälsosatsning ligger fast23.12.2019 05:00:00 CETPressmeddelande

Trots beskedet om att vinterspelen 2021 läggs ner så kommer Special Olympics Sweden Invitational Games 2020 att genomföras. Hälsoprogrammet – Healthy Athletes – kommer då att genomföras för första gången i Sverige och ett stort antal volontärer med medicinsk kompetens är redan rekryterade för uppdraget. Programmet utgör en unik samverkan mellan offentlig och ideell sektor.