Zeina Mourtada och Paul Svensson ger ut kokbok med Naturskyddsföreningen

I dag lanserar Naturskyddsföreningen Årets bok skriven tillsammans med Zeina Mourtada och Paul Svensson. Det är en kokbok som ska guida till riktigt god mat som samtidigt är bra för planeten.

– Det känns fantastiskt roligt att få göra det här tillsammans och Zeina och Paul, två stora matinspiratörer som också brinner för hållbarhet. Den mat vi äter har stor inverkan på miljön och klimatet. Tillsammans vill vi på ett tankeväckande och lustfyllt sätt lyfta frågan om matens påverkan och samtidigt inspirera läsaren genom nya och spännande recept, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Med Årets bok ”Middagskompassen” vill Naturskyddsföreningen visa att det går att njuta av riktigt god mat samtidigt som man tar hänsyn till klimatet och miljön. Så mycket som en tredjedel av hushållets klimatpåverkan kommer från maten. Zeina Mourtada och Paul Svensson är sedan länge favoriter hos svenska folket när det kommer till inspirerande matlagning men de har också ett stort engagemang för hållbarhet.

Tillsammans har de tagit fram 80 goda, lättlagade och miljösmarta recept. Där hittas allt ifrån en svensk variant av bibimbap till svampstroganoff och klimatsmart taco. Boken, som ges ut av Bonnier Fakta, tipsar även om hur man kan göra miljösmarta val i mataffären och minska matsvinnet.

– Det har varit både kul och lärorikt att göra boken tillsammans med Naturskyddsföreningen. Och framför allt att försöka tänka så hållbart som möjligt. Ta vara på hela råvaran och använda gårdagens rester till att testa något nytt. Det har varit en rolig utmaning att behöva tänka om och byta ut vissa råvaror, men bibehålla den goda smaken, säger Zeina Mourtada.

– Ett oerhört inspirerande arbete. Jag har fått utforska mitt eget sätt att bygga måltider på och hoppas såklart att alla som läser boken också ska våga utveckla och förnya sina matvanor. Jag tänker att man, genom att laga hållbar mat, skapar mat som smakar gott för både dig, din hälsa och planeten, säger Paul Svensson.

På onsdag den 29 september kl. 18-19 bjuder Naturskyddsföreningen in till ett digitalt webbinarium om boken. Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén i samtal med kockarna Zeina Mourtada och Paul Svensson om den nya boken, matlagning och hållbar mat. Det finns även möjlighet att ställa frågor via chatten. Anmäl dig här.

Läs mer om Årets bok Middagskompassen här.
Beställ boken hos Naturskyddsföreningen här.
Recensionsexemplar pch pressbilder hos Bonnier Fakta här

Zeina Mourtada har med sin passion för mat, smaker och inspirerande recept blivit en extremt uppskattad matprofil och kock. Hon driver den välbesökta bloggen zeinaskitchen.se, instagramkontot Zeinaskitchen med nästan 300 000 följare och syns ofta i tv-rutan. Zeina vann Allt om Mat's stora matpris år 2018 och har sedan dess vunnit flera andra priser inom matlagning.

Paul Svensson brinner för att inspirera till en matfilosofi där de gröna råvarorna står i centrum. Han driver, sedan 2014, restaurangen på Fotografiska i Stockholm – som 2017 utsågs till världens bästa museirestaurang – tillsammans med Christofer Ekman. 2019 öppnade han också restaurangen och lanthandeln Paul Taylor i Sundbyberg tillsammans med Tareq Taylor.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare, berättar om Årets bok 2021: Middagskompassen.Fler videor

Zeina Mourtada och Paul Svensson. Foto: Lennart Weibull

Svenska hotade djur lever upp i 3D hos Google – Google och Naturskyddsföreningen vill öka kunskapen om hotade djur13.10.2021 12:07:05 CEST | Pressmeddelande

Fem hotade djur kan från och med idag upplevas virtuellt i 3D genom Googles sökmotor. Sök till exempel på fjällräv, tumlare i Östersjön eller vitryggig hackspett så framträder djuren på mobilskärmen i naturlig storlek på nära håll – som om de befann sig i samma rum eller på samma plats – för möjlighet att uppleva deras ljud, rörelseförmåga eller kanske ta en bild tillsammans. Den nya funktionen lanseras globalt i samband med att FN:s konferens om biologisk mångfald äger rum och är framtagen i samarbete med Naturskyddsföreningen.

Förbjud försäljning av bensin och diesel5.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen vill förbjuda försäljning av bensin och diesel samt förbjuda industrin att använda fossila bränslen – allt till 2030. Enligt föreningen är det både möjligt och nödvändigt. De fossila utsläppen måste ner till noll, och för att nå dit krävs ett förbud. Samtidigt är majoriteten av svenska folket positivt inställd till ett liv utan fossila bränslen, enligt en ny undersökning från Sifo som Naturskyddsföreningen beställt.

PÅMINNELSE: Digital pressträff om klimatkrisen – dags att förbjuda bensin och diesel4.10.2021 15:17:25 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen. På den första pressträffen presenteras en ny juridisk analys av hur ett förbud mot försäljning av bensin och diesel samt förbud mot att använda fossil energi inom industrin kan utformas. En ny opinionsundersökning av hur det svenska folket ställer sig till ett liv utan fossila bränslen presenteras också.

PRESSINBJUDAN: Pressträff om klimatkrisen - dags att förbjuda bensin och diesel1.10.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen. På den första pressträffen presenteras en ny juridisk analys av hur ett förbud mot fossila bränslen kan utformas. Ett skarpt fossilförbud kan minska utsläppen med 75 procent. En ny opinionsundersökning av hur det svenska folket ställer sig till ett liv utan fossila bränslen presenteras också. Välkommen till en serie pressträffar vi egentligen hade velat se från våra politiker.

Ny rapport: Inredningsboom bidrar till klimatkrisen30.9.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Konsumtionen av möbler och inredning ökar dramatiskt, vilket ger stor negativ påverkan på både klimatet och åtgången av naturresurser. Men det finns lösningar. Att köpa begagnat ger stora klimat- och miljövinster – exempelvis går det att köpa sex begagnade soffor för samma belastning som en ny. Det visar en ny rapport från Naturskyddsföreningen, som beräknat produkternas klimatutsläpp och resursförbrukning och sedan jämfört detta med att köpa nytt, köpa begagnat eller reparera.